превод Емилијан Чарнић

Посланица Римљанима

НОВИ ЗАВЕТ, превод: др Емилијан Чарнић, Београд 1992

Посланица Римљанима

Глава 1

Увод и тема посланице

1 Павле, служитељ Христа Исуса, позван за апостола, одређен за еванђеље Божије, 2 које је Бог унапред обећао преко својих пророка у Светим писмима, 3 а које говори о његовом Сину, по телу рођеном из Давидовог потомства, 4 по Духу светости постављеном за Сина Божијег у сили - од ускрса из мртвих, Исусу Христу Господу нашем. 5 Његовим смо посредством добили благодат и апостолство да за његово име приведемо послушности и вери све народе, 6 међу којима сте и ви од Исуса Христа позвани, 7 - свима Богу драгима, позванима светима, који су у Риму: благодат вам и мир од Бога оца нашега и Господа Исуса Христа.

8 Прво захваљујем своме Богу кроз Исуса Христа за све вас, што се о вашој вери говори по свему свету. 9 И Бог, коме својим духом служим у објављивању еванђеља о његовом Сину, сведок ми је да вас се непрестано сећам 10 свагда у својим молитвама, молећи се да би ми једном пошло за руком да Божијом вољом дођем к вама. 11 Желим, наиме, да вас видим, да вам уделим какав духовни дар за ваше учвршћење, 12 односно, да међу вама, с вама заједно нађем утеху заједничком вером - вашом и мојом. 13 Не желим, браћо, да вам остане непознато да сам много пута ставио себи у задатак да дођем к вама, да имам какав плод и међу вама као и међу осталим многобошцима, али сам до сад увек био спречен. 14 Дужан сам Грцима и варварима, мудрима и неразумнима; 15 тако сам вољан да објавим еванђеље и вама у Риму.

16 Ја се, наиме, не стидим еванђеља, јер је оно сила Божија на спасење свакоме ко у њега верује, прво Јудејину, а и Грку. 17 Јер се у њему открива праведност Божија, из вере у веру, као што је написано: »Праведник ће живети од вере«.

Оправдање је потребно свима, многобошцима и Јудејима

18 Гнев Божији пак открива се са неба на сваку безбожност и неправедност људи, који неправедношћу задржавају истину, 19 јер оно што се може сазнати о Богу њима је познато; Бог им је објавио. 20 Чак и његове невидљиве особине, његова вечна сила и божанство, могу се од створења света јасно сагледати, ако се на његовим делима проматрају, да немају изговора, 21 јер иако су Бога познали, нису га као Бога прославили, нити захвалност показали, него у својим мислима падоше у ништавну варку, те потамне њихово неразумно срце. 22 Постали су луди говорећи да су мудри, 23 па заменише славу бесмртнога Бога сликом и приликом смртног човека, и птица, и четвероножних животиња, и гмизаваца.

24 Бог их је зато са прохтевима њихових срца предао у нечистоту, да међусобно обешчашћују своја телеса, 25 - они који су лажју заменили Божију истину, поштовали и клањали се творевини уместо творцу, који је благословен довека, амин. 26 Зато их је Бог препустио срамним страстима; њихове жене заменише природно општење неприродним, 27 а исто тако и људи оставише природно општење са женом и у својој пожуди распалише се један на другога, тако да људи с људима чине срам и на себи примају заслужену плату за своју заблуду. 28 И пошто се нису потрудили да упознају Бога, Бог их је препустио њиховом изопаченом уму - да чине што не приличи, 29 они, који су испуњени сваком неправедношћу, злоћом, лакомством, неваљалством; пуни зависти, убијства, свађе, лукавства, злоћудности, дошаптавачи, 30 опадачи, богомрсци, силеџије, охоли људи, разметљивци, проналазачи зала, непокорни родитељима, 31 неразумни, непоуздани, без љубави, немилосрдни; 32 они знају Божију правду - да они који тако шта чине заслужују смрт, па ипак не само што то чине, него одобравају и другима који чине.

Глава 2

1 Зато немаш изговора, човече који судиш, ма ко ти био; јер судећи другом самога себе осуђујеш, пошто ти, судија, чиниш исто то. 2 А знамо да Бог по истини суди онима који тако шта чине. 3 Или мислиш, човече, ти што судиш онима који чине тако шта, а исто чиниш, да ћеш избећи суд Божији? 4 Или не мариш за богатство његове доброте, подношења и стрпљивости, и не знаш да те Божија доброта води покајању? 5 Али својом тврдоглавошћу и непокајаним срцем сабираш себи гнев за дан гнева и откривења праведног суда Божијег, 6 који ће свакоме узвратити по његовим делима; 7 онима који у истрајности чине добро и траже славу, част и непропадљивост, даће вечни живот, 8 а онима што пркосе и остају непокорни истини, а злу послушни, гнев и љутњу. 9 Невоља и мука на сваку душу човека који чини зло, прво Јудејина, па Грка. 10 А слава, част и мир свакоме који чини добро, прво Јудејину, па Грку. 11 Јер Бог не гледа ко је ко.

12 Јер сви који су без закона згрешили без суделовања закона ће и пропасти, а сви који су под законом згрешили - биће по закону осуђени. 13 Јер пред Богом нису праведни они који само слушају закон, него ће бити оправдани они који закон творе. 14 Кад, наиме, многобошци, који немају закона, по природи чине оно што закон захтева, онда су они, који немају закона, сами себи закон. 15 Они показују да је дело закона написано у њиховим срцима, што сведочи њихова савест и њихове мисли које се међусобно оптужују и бране, 16 на дан када ће Бог преко Исуса Христа - по мом еванђељу - судити људске тајне.

17 Ако се пак ти зовеш Јудејин, ослањаш се на закон и хвалиш се Богом, 18 и пошто си из закона добио поуку, знаш његову вољу и расуђујеш шта је право а шта не, 19 и убеђен си да си вођ слепима, светлост онима који су у мраку, 20 васпитач неразумних, учитељ нејаких, који у закону има оличење знања и истине, 21 ти, дакле, који другога учиш самога себе не учиш? ти, што проповедаш да се не краде, крадеш? 22 ти, што говориш да се не чини прељуба, чиниш прељубу? ти, што осећаш одвратност према идолима, поткрадаш њихове храмове? 23 ти, што се хвалиш законом, преступањем закона не одајеш поштовање Богу? 24 Та због вас се хули на име Божије међу многобошцима, као што је и написано.

25 Обрезање свакако помаже - ако закон извршаваш; ако си пак преступник закона, твоје обрезање постало је необрезање. 26 Ако, дакле, необрезани држи законске прописе, зар се неће његово необрезање сматрати као обрезање? 27 И тако ће онај који је по природи необрезан, а испуњава закон, судити теби, преступнику закона - и поред слова закона и обрезања. 28 Јер није Јудејин онај који је то само споља, и није право обрезање оно које је споља на телу, 29 него, Јудејин је онај који је то изнутра, и право обрезање је у срцу, у духу, а не у слову. Таквога не хвале људи него Бог.

Глава 3

1 Какво преимућство има Јудејин, или каква је корист од обрезања? 2 Много, на сваки начин. Прво, њима су поверена Божија обећања. 3 Шта то значи? Ако су неки били неверни, хоће ли њихова неверност обеснажити Божију верност? 4 Далеко од тога. Пре ће бити да се Бог покаже истинит, а сваки човек лажа, као што је написано: »Да будеш оправдан у својим речима и да победиш кад ти суде«. 5 Ако пак наша неправедност показује Божију праведност, шта ћемо рећи? Да није Бог неправедан кад даје израза свом гневу? - људски говорим. 6 Далеко од тога. Како би онда Бог могао да суди свету? 7 И кад се Божија истинитост мојом лажју показала још узвишенија на славу његову, зашто ми се још као грешнику суди? 8 Хоћемо ли, као што нас неки клеветају и за нас кажу да ми говоримо: треба да чинимо зло да тако дође добро? Осуда ових је праведна.

9 Шта, дакле? Јесмо ли у преимућству? Никако; јер малопре смо окривили Јудеје и Грке - да су сви под грехом, 10 као што је написано: »Нема праведнога - баш ни једнога; 11 нема разумнога, нема тога који Бога тражи. 12 Сви су скренули, сви су заједно постали бескорисни; нема тога који чини добро, нема баш ни једног. 13 Њихово грло је отворен гроб, варали су својим језицима, змијски отров је под њиховим уснама; 14 уста су им пуна клетве и горчине. 15 Ноге су им брзе за крвопролиће, 16 пустош и беда је на њиховим путевима, 17 а пут мира не познаше. 18 Пред њиховим очима нема страха од Бога.« 19 А знамо да све што закон говори - говори онима који су под законом, да се свака уста запуше и да сав свет буде крив пред Богом. 20 Јер делима закона нико се неће оправдати пред њим; посредством закона долази само познање греха.

Праведност се постиже вером у Исуса Христа

21 А сад се без суделовања закона јавила праведност од Бога, посведочена од закона и пророка, 22 наиме, праведност Божија која вером у Исуса Христа долази за све који верују. Јер нема разлике; 23 сви су згрешили и тако су лишени славе Божије, 24 те се оправдавају за бадава - његовом благодаћу - на основу искупљења у Христу Исусу, 25 кога је Бог поставио као жртву измирења - његовом крвљу - која се вером усваја, да се покаже његова праведност, јер је Бог у својој стрпљивости опраштао грехе учињене у прошлости, 26 да би своју праведност показао у садашње време, да буде сам праведан и да оправда онога који верује у Исуса. 27 Где је, дакле, хвалисање? Оно је искључено. Којим законом? законом дела? Не, него законом вере. 28 Сматрамо, наиме, да се човек оправдава вером без дела закона. 29 Или Бог припада само Јудејима, а не и многобошцима? Да, и многобошцима, 30 пошто је само један Бог који ће обрезанога оправдати по вери а необрезанога вером. 31 Да ли ми, према томе, укидамо закон вером? Далеко од тога, него пре подржавамо закон.

Глава 4

1 Шта ћемо, дакле, рећи да је наш по телу праотац Авраам [постигао]? 2 Ако је, наиме, Авраам оправдан на основу својих дела, може да се хвали, али не пред Богом. 3 Јер шта каже писмо: »Авраам је поверовао Богу и то му је урачунато као праведност«. 4 А ономе који ради плата се не рачуна по милости него по дугу. 5 Ономе пак који не ради, а верује у онога који оправдава безбожника, његова вера се урачунава у праведност, 6 као што и Давид назива блаженим човека коме Бог урачунава праведност без дела: 7 »Блажени су којима су безакоња опроштена и греси покривени. 8 Блажен је човек коме Господ грех не урачунава«. 9 Да ли се ово блаженство односи само на обрезане, или и на необрезане? Ми, наиме, говоримо: »Аврааму је вера урачуната као праведност«. 10 Како му је то урачунато? када је био обрезан или када је био необрезан? Не када је био обрезан, него када је био необрезан. 11 Па и знак обрезања добио је као печат праведности коју је стекао вером као необрезан, да буде отац свих који као необрезани верују, да се и њима то урачуна у праведност, 12 и да буде отац обрезаних, оних наиме, који нису само обрезани, него и ходе стопама вере нашега оца Авраама, коју је он још као необрезан имао.

13 Јер обећање Аврааму или његовом потомству - да ће он бити наследник света, није дошло посредством закона, већ посредством праведности у вери. 14 Ако су, наиме, наследници само они од закона, онда је вера изгубила вредност, а обећање је обеснажено. 15 Јер закон изазива гнев, и где нема закона нема ни преступа. 16 Зато се каже »од вере«, да буде по благодати, да обећање буде сигурно свему потомству, не само ономе од закона, него и ономе од Авраамове вере; он је отац свима нама, 17 као што је написано: »Поставио сам те за оца многим народима«, пред Богом, коме је он веровао, који оживљава мртве и који небиће позива у биће. 18 Авраам се - и мимо наде - надао и поверовао је да ће постати отац многим народима, као што је речено: »Тако ће бити твоје потомство«. 19 И није ослабео у вери када је узео у обзир своје већ изумрло тело, био је већ стогодишњак, и изумрлу Сарину материцу. 20 У Божије обећање није посумњао с неверовањем, него би ојачан у вери, те даде славу Богу, 21 потпуно уверен да је Бог кадар и учинити оно што је обећао. 22 Зато му је било урачунато у праведност.

23 И није само ради њега написано - да му је урачунато, 24 него и ради нас, којима ће се урачунавати, зато што верујемо у онога који је васкрсао из мртвих Исуса, Господа нашега, 25 који је предан за наше грехе и подигнут ради нашега оправдања.

Глава 5

Мир с Богом и нада на спасење

1 Пошто смо, дакле, оправдани вером, имамо мир с Богом посредством Господа нашега Исуса Христа, 2 чијим смо посредством - вером - дошли до ове благодати у којој стојимо, и хвалимо се надом на славу Божију. 3 И не само то, него се хвалимо и невољама, знајући да невоља гради стрпљивост, 4 стрпљивост пак прекаљеност, а прекаљеност наду; 5 и, нада не срамоти, јер се Божија љубав већ излила у наша срца Духом Светим који нам је дат. 6 Јер је Христос, док смо ми још били слаби, у одређено време умро за безбожнике. 7 Једва ће ко умрети за праведника; за доброга можда би се ко и усудио да умре. 8 Али Бог показује своју љубав према нама тиме што је Христос умро за нас кад смо још били грешници. 9 Стога ћемо много пре ми, оправдани сада његовом крвљу, његовим посредством бити спасени од гнева. 10 Ако смо, дакле, ми - као његови непријатељи - измирени с Богом смрћу његовога Сина, онда ћемо још пре бити спасени његовим животом, пошто смо измирени. 11 И не само то, него се и хвалимо Богом кроз Господа свога Исуса Христа, чијим смо посредством сада примили помирење.

Уклањање прародитељског греха

12 Стога, као што је посредством једнога човека грех ушао у свет, а грехом смрт, тако је смрт прешла на све људе, јер су сви згрешили. 13 Греха је, наиме, било на свету и пре но што је дат закон, али се грех не урачунава кад нема закона. 14 Смрт је ипак царовала од Адама до Мојсија и над онима који нису згрешили сличним преступом као Адам, који је слика будућег Адама. 15 Али благодат није као преступ. Јер ако су преступом једнога многи умрли, много се обилније излила на многе благодат Божија и дар у благодати једнога човека, Исуса Христа. 16 И благодатни дар не бива као што се догодило кад је један згрешио. Суд је, наиме, потекао од једнога и тако је довео до осуде, а благодатни дар је изазван многим преступима, те доводи до оправдања. 17 Јер, ако се посредством једнога смрт зацарила - услед преступа једнога, много ће пре они, који примају изобиље благодати и дара праведности, царовати у животу посредством једнога, Исуса Христа.

18 Стога, дакле, као што је за један преступ дошла осуда на све људе, тако је и једним праведним делом дошло на све људе оправдање које живот доноси. 19 Јер као што су непослушношћу једнога човека многи постали грешни, тако ће и послушношћу једнога многи постати праведни. 20 Закон је уз то ушао да преступ буде још већи; где се пак грех умножи, онде се благодат преобилно изли, 21 да би, као што се грех зацарио у смрти, тако и благодат царовала праведношћу за вечни живот - посредством Исуса Христа, Господа нашега.

Глава 6

Ослобођење од робовања греху

1 Шта ћемо, дакле, рећи? Да останемо и даље у греху - да би се благодат умножила? 2 Далеко од тога. Како ћемо ми, који смо умрли греху, и даље у њему живети? 3 Или не знате да смо сви ми, који смо крштени у Христа Исуса, у његову смрт крштени? 4 Тако смо ми крштењем у смрт заједно с њим сахрањени, да бисмо, као што је Христос васкрснут из мртвих очевом славом, и ми на исти начин живели новим животом. 5 Јер кад смо срасли са сликом његове смрти, онда ћемо срасти и са сликом његовог васкрсења. 6 То знамо, да је наш стари човек распет с њим, да би грешно тело било обеснажено, да ми више не робујемо греху. 7 Јер ко је умро - опростио се греха. 8 Ако смо пак умрли с Христом, верујемо да ћемо и живети с њим, 9 знајући да Христос, васкрснут из мртвих, више не умире; смрт не господари више над њим. 10 Што је, наиме, умро - умро је греху једном за свагда, а што живи - Богу живи. 11 Тако исто и ви о себи мислите да сте мртви греху, а живи Богу у Христу Исусу. 12 Стога нека не царује грех у вашем смртном телу - да слушате његове пожуде, 13 и не дајте своје удове греху за оружје неправедности, него предајте Богу себе, као живе из мртвих, а своје удове Богу за оружје праведности. 14 Јер грех неће више имати власти над вама; нисте, наиме, више под законом него под благодаћу.

15 Шта онда? Да грешимо зато што нисмо под законом него под благодаћу? Далеко од тога. 16 Зар не знате да сте слуге онога коме се покоравате, коме се у покорности као слуге предајете: или греха за смрт, или послушности за праведност? 17 Но хвала Богу што сте једном били слуге греха, али сте од срца послушали пример науке, коме сте предани; 18 пошто сте ослобођени греха, стављени сте у службу праведности. 19 Људски говорим због слабости вашег тела. Као што сте, наиме, некад дали своје удове да служе нечистоти и безакоњу - за упражњавање безакоња, тако сада дајте своје удове да служе праведности - на освећење. 20 Јер кад сте били слуге греха, били сте прости од праведности. 21 И какав сте плод у то време имали? - оно чега се данас стидите; јер крај свега тога је смрт. 22 Сада пак, пошто сте ослобођени греха и пошто сте стављени у службу Богу, имате свој плод на освећење, а живот вечни као крај. 23 Смрт је, наиме плата за грех, а благодатни дар Божији је - вечни живот у Христу Исусу, Господу нашем.

Глава 7

Ослобођење од служења закону

1 Или не знате, браћо - говорим онима који познају закон - да закон има власти над човеком док је жив? 2 Удата жена, наиме, везана је законом за мужа док је он жив; ако пак муж умре, разрешена је од закона којим је везана за мужа. 3 Стога ће се звати прељубочиница - ако за мужевљева живота пође за другог човека; ако пак умре муж њен, слободна је од закона и није прељубочиница, ако пође за другог човека. 4 Тако сте и ви, браћо моја, посредством Христова тела умртвљени за закон, да припадате другоме, васкрсломе из мртвих, да донесемо плод Богу. 5 Јер, кад смо били у телу, у нашим удовима дејствовале су грешне страсти, које је закон побуђивао, тако да смо доносили плодове смрти. 6 А сад смо ослобођени од закона, пошто смо умрли ономе који нас је потчињавао, тако да сад служимо у новом духу, а не у старом слову.

7 Шта ћемо, дакле, рећи? Да ли је закон грех? Далеко од тога. Али ја сам грех познао само посредством закона; јер не бих знао за прохтев, да закон није казао: »Не пожели«. 8 Грех је у заповести нашао повод и у мени изазвао сваки прохтев; јер грех је без закона мртав. 9 И ја сам некад живео без закона; а кад је дошла заповест, грех је оживео. 10 Ја пак умрех и нађе се да ме је заповест, која је имала да ме води у живот, довела до смрти. 11 Грех ме је, наиме, добивши повод у заповести, завео и баш њоме убио. 12 Закон је сам по себи свет, и заповест је света, и праведна, и добра. 13 Значи ли то да је добро мени постало смрт? Далеко од тога. Него грех, да би се показао као грех, посредством доброга издејствовао ми је смрт, да би грех - посредством заповести - постао преко сваке мере грешан.

14 Знамо, наиме, да је закон духован, а ја сам телесан, и као такав продан под грех. 15 Тако, не знам шта чиним; јер не чиним што желим, него што мрзим - то чиним. 16 Ако пак чиним што не желим, слажем се са законом и признајем да је добар. 17 Јер то сад не чиним више ја, него грех који обитава у мени. 18 Знам, наиме, да у мени, то јест, у моме телу, добро не обитава; јер хтети - тога има у мени, али чинити добро - тога нема. 19 Јер не чиним добро које желим, него зло, које не желим, то чиним. 20 А кад чиним оно што не желим, то већ не чиним више ја, него грех који у мени обитава. 21 Желећи, дакле, да чиним добро, налазим да за мене важи закон - да је зло у мени. 22 Тако се по унутрашњем човеку радујем Божијем закону, 23 али видим један други закон у својим удовима, који војује против закона мога ума и заробљава ме законом греха, који је у мојим удовима. 24 Бедан сам ја човек; ко ће ме избавити од овог смртног тела? 25 Богу хвала кроз Исуса Христа, Господа нашега. Тако, дакле, ја сам умом служим Божијем закону, а телом-закону греха.

Глава 8

Божанско усиновљење и нада на славу

1 Стога сад нема осуде за оне који су у Христу Исусу. 2 Јер те је закон Духа живота у Христу Исусу ослободио од закона греха и смрти. 3 Јер што закон није могао, зато што је због тела био слаб, учинио је Бог на тај начин што је послао свога Сина у обличју сличном грешном телу, и за грех, и осудио грех у телу, 4 да би се праведност, коју закон захтева, испунила на нама - који не живимо по телу него по духу.

5 Који се, наиме, држе тела, мисле на оно што је везано за тело, а који се држе Духа, мисле на оно што припада Духу. 6 Јер тело смера к смрти, а Дух смера животу и миру. 7 Зато је стремљење тела непријатељство према Богу; јер се не покорава Божијем закону, нити може. 8 Који су сасвим у телу, не могу да угоде Богу. 9 А ви нисте сасвим у телу, него у Духу, ако Дух Божији стварно обитава у вама. Ко пак нема Духа Христова, тај њему не припада. 10 А ако је Христос у вама, тело је онда мртво поради греха, али је дух живот поради праведности. 11 И ако у вама обитава Дух онога који је Исуса васкрсао из мртвих, онај који је васкрсао из мртвих Христа [Исуса] оживеће и ваша смртна телеса својим Духом, који у вама обитава.

12 Тако, дакле, браћо, нисмо дужници телу - да по телу живимо. 13 Јер ако по телу живите, умрећете; ако пак Духом уморите телесна дела, живећете. 14 Јер сви, које води Дух Божији, ти су синови Божији. 15 Нисте, наиме, примили ропског духа - да опет страхујете, него сте примили Духа усиновљења, којим вичемо: Ава, Оче! 16 Сам Дух сведочи с нашим духом да смо деца Божија. 17 Ако смо пак деца, онда смо и наследници; наследници Божији, сунаследници Христови, - ако с њим страдамо, да се с њим и прославимо. 18 Сматрам, уосталом, да страдања садашњег времена не значе ништа у поређењу са славом, која ће се на нама открити.

19 Јер сва створења са жудњом очекују откривење славе синова Божијих. 20 А творевина Божија потчињена је ништавности не својевољно, него за вољу онога који је потчинио, на наду 21 - да ће и сама творевина бити ослобођена ропства пропадљивости - за слободу славе деце Божије. 22 Знамо, наиме, да цела творевина Божија заједно с нама уздише и мучи се до сада. 23 И не само она, него и ми сами, који имамо први дар Духа, и ми сами у себи уздишемо очекујући усиновљење, искупљење свога тела. 24 Надајући се - ми смо спасени. А нада која се види - није нада; јер, кад неко нешто гледа, зашто да му се нада? 25 Ако се пак надамо ономе што не видимо, онда то очекујемо са стрпљењем.

26 Исто тако и Дух помаже нашој слабости; јер ми не знамо за шта треба да се молимо - како приличи, али сам Дух посредује за нас уздисајима који се не могу исказати. 27 А онај што испитује срца зна шта је смерање Духа, пошто се по Божијој вољи моли за свете.

28 А знамо да Бог све помаже на добро онима који га љубе, који су по његовој одлуци позвани. 29 Јер које је унапред знао, њих је и предодредио да буду саобразни лику његовога Сина, да он буде првенац међу многом браћом. 30 Које је пак предодредио, те је и позвао; а које је позвао, те је и оправдао, а које је оправдао, те је и прославио.

31 Шта ћемо, дакле, на то рећи? Ако је Бог за нас, ко ће против нас? 32 Бог, који није поштедео свог сопственог Сина, него га је предао за све нас, како нам неће с њим и све друго даровати? 33 Ко ће подићи тужбу против изабраника Божијих? Бог који их оправдава? 34 Ко је тај који ће их осудити? Да ли Христос Исус који је умро, и шта више васкрсао, који је с десне стране Богу и који се заузима за нас? 35 Ко ће нас раставити од Христове љубави? невоља, или притешњеност, или гоњење, или глад, или голотиња, или погибао, или мач? 36 Као што је написано: »Ради тебе убијају нас ваздан, сматрају нас као овце за клање«. 37 Али у свему томе ми надмоћно побеђујемо помоћу онога који нас је заволео. 38 Убеђен сам наиме, да нас ни смрт, ни живот, ни анђели, ни поглаварства, ни садашњост, ни будућност, ни силе, 39 ни висина, ни дубина, нити какво друго створење, не може раставити од Божије љубави, која је у Христу Исусу Господу нашем.

Глава 9

Божији промисао за Израиљ. Слободан избор Божији

1 Истину говорим у Христу, не лажем, то ми сведочи моја савест у Духу Светом, 2 да ми је врло жао и да ме срце боли без престанка. 3 Желео бих, наиме, да сам будем као проклет одлучен од Христа - за своју браћу и своје сроднике по телу, 4 који су Израиљци, којима припада усиновљење, и слава, и завети, и законодавство, и служба Божија, и обећања, 5 чији су оци, од којих потиче и Христос по телу, који је над свима Бог - благословен у све векове, амин.

6 Али не треба мислити да је пропала реч Божија, јер нису сви, који воде порекло од Израиља, прави Израиљци. 7 И нису сви Авраамова деца самим тим што су његово потомство, него: »У Исааку назваће се твоје потомство«. 8 То значи да сва телесна деца нису деца Божија, него деца обећања сматрају се као право потомство. 9 А реч обећања је ово: »Доћи ћу у ово време и Сара ће имати сина«. 10 Али не само она, него и Ревека која је од једнога зачела, од Исаака, нашег оца; 11 јер док се они још нису родили, нити учинили што добро или зло, да би остало онако како је Бог по свом избору одредио, 12 да не зависи од дела него од онога који позива, њој је речено: »Старији ће служити млађему«, 13 као што је написано: »Јакова сам заволео, а Исава сам омрзо«.

14 Шта ћемо, дакле, рећи? Да није то неправда с Божије стране? Далеко од тога. 15 Јер Мојсију говори: »Смиловаћу се на онога према коме имам милости, и сажалићу се на онога према коме имам сажаљења". 16 Стога, дакле, не зависи од онога који хоће, нити од онога који трчи, него од милостивога Бога. 17 Јер Писмо говори фараону: »Баш зато те подигох, да на теби покажем своју силу, и да се моје име разгласи по свој земљи«. 18 Тако, дакле, смилује се на кога хоће, и учини окорелим - кога хоће.

19 Сад ћеш ми рећи: зашто онда још прекорева? Јер ко може да се супротстави његовој вољи? 20 Та ко си ти, човече, да се препиреш с Богом? Хоће ли рукотворина говорити свом творцу: зашто си ме тако начинио? 21 Или зар лончар нема власти над калом - да од исте смесе начини једну посуду за част, а другу за срамоту? 22 А шта ћемо рећи ако је Бог, желећи да покаже свој гнев и да обзнани своју моћ, с великом стрпљивошћу поднео посуде гнева, приправљене за пропаст, 23 да би истовремено обзнанио богатство своје славе на посудама милости, које је унапред приправио за славу; 24 као такве позвао је и нас не само од Јудеја него и од многобожаца, 25 као што и говори код Осије: »Народ, који није мој народ, назваћу својим, и ону која није вољена назваћу вољеном, 26 и догодиће се да ће се на месту, где им је речено: ви нисте мој народ, баш онде назвати синовима живог Бога«. 27 А Исаија виче за Израиљ: »Ако број синова Израиљевих буде као морски песак, спашће се ипак само остатак, 28 јер Господ ће своју реч спровести на земљи, испуниће је без одлагања«. 29 И као што је Исаија прорекао: »Да нам Господ Саваот није оставио потомства, постали бисмо као Содома и били бисмо изједначени са Гомором«.

30 Шта ћемо, дакле, рећи? Многобошци, који нису тежили за праведношћу, постигли су праведност, и то праведност од вере, 31 а Израиљ, тежећи закону праведности, није достигао тај закон. 32 Зашто? Зато што није настојао да га достигне вером, него делима; спотакоше се на камен спотицања, 33 као што је написано: »Ево постављам на Сион камен спотицања и стену саблазни, и ко у њега верује неће се постидети«.

Глава 10

1 Браћо, жеља мога срца и моја молитва Богу за њих усмерена је на њихово спасење. 2 Јер им сведочим да имају ревности за Бога, али без правилног сазнања. 3 Не знајући, наиме, шта је праведност Божија и тражећи да поставе своју сопствену праведност, нису се потчинили Божијој праведности. 4 Јер Христос је свршетак закона - за оправдање сваком који верује.

5 Јер Мојсије пише за праведност која је од закона: »Човек који њу чини живеће од ње«. 6 А праведност, која је од вере, овако говори: »Немој да кажеш у свом срцу: ко ће се попети на небо?« то јест, да сведе Христа, 7 или: »Ко ће сићи у бездан?« то јест, да изведе Христа из мртвих. 8 Него шта она говори? - »Близу ти је реч, у твојим устима и у твом срцу«, то јест, реч вере коју ми проповедамо. 9 Ако, дакле, својим устима исповедиш да је Исус Господ и поверујеш у свом срцу да га је Бог васкрсао из мртвих, бићеш спасен. 10 Јер срцем се верује за праведност, а устима се исповеда на спасење. 11 Писмо, наиме, каже: »Свако, ко верује у њега, неће се постидети«. 12 Јер нема разлике између Јудејина и Грка; један исти Господ је над свима, богат за све који га призивају, 13 јер: »Свако, ко призове име Господње, биће спасен«.

14 Како ће, дакле, призвати онога у кога нису поверовали? А како ће веровати у онога за кога нису чули? Како ће пак чути без проповедника? 15 И како ће проповедати, ако нису послани? Као што је написано: »Како су миле ноге оних који јављају добра«. 16 Али сви нису послушали еванђеље. Јер Исаија говори: »Господе, ко је поверовао нашој проповеди?« 17 Вера, дакле, потиче од проповеди, а проповед бива Христовом речју. 18 Него кажем - зар нису чули? Још те како: »Глас њихов изишао је по свој земљи, и њихове речи до краја света«. 19 Питам чак: зар Израиљ није разумео? Мојсије први говори: »Изазваћу вас да се у ревности угледате на народ, који није мој народ, и пробудићу у вама гнев према једном неразумном народу«. 20 Исаија се пак усуђује и говори: »Нађоше ме који ме нису тражили, и јавих се онима који за мене нису питали«. 21 А Израиљу говори: »Ваздан пружах своје руке непослушном и јогунастом народу«.

Глава 11

1 Питам сад: да није Бог одбацио свој народ? Далеко од тога. Јер и ја сам Израиљац од Авраамовог потомства, из Венијаминовог племена. 2 Бог није одбацио свој народ, који је унапред знао. Или не знате шта Писмо говори о Илији, како се тужи Богу на Израиља? 3 »Господе, побише твоје пророке, разрушише твоје олтаре, а ја сам остао сам, па и мој живот траже«. 4 Али шта му вели Божији одговор? »Оставих себи седам хиљада људи који нису приклонили колена пред Ваалом«. 5 Тако, дакле, и у садашње време постоји један остатак изабран по благодати. 6 Ако је пак по благодати, онда није по делима, јер иначе благодат не би више била благодат. 7 Шта то значи? Израиљ није постигао што је тражио, а изабрани су постигли; остали пак осташе окорели, 8 као што је написано: »Бог им је дао тврдоглави дух, очи да не виде и уши да не чују - до данашњег дана«. 9 И Давид говори: »Трпеза њихова нека буде замка и клопка, и саблазан, и одмазда њима; 10 нека се помраче њихове очи - да не виде, а леђа њихова савиј заувек«. 11 Питам стога: да се нису спотакли да би сасвим пали? Далеко од тога; него њиховим промашајем спасење је дошло многобошцима, да их подстакну на ревност. 12 Ако је пак њихов промашај богатство за свет и њихово заостајање богатство за многобошце, шта ли ће тек учинити њихова пуноћа?

13 А вама, некадашњим многобошцима кажем: уколико сам апостол многобожаца, хвалим своју службу, 14 не бих ли како подстакао свој род на ревност и спасао неке од њих. 15 Јер ако је њихово одбацивање донело помирење свету, шта ће друго значити њихово. примање - него живот из мртвих? 16 Ако је први хлеб свет, свето је и све тесто; и ако је корен свет, свете су и гране. 17 Ако су пак неке гране одломљене, а ти си се као дивља маслина накалемио међу њих и постао заједничар у корену и масноћи маслине, 18 немој да се поносиш над гранама. А ако се поносиш, знај да не носиш ти корена, него корен тебе. 19 На то ћеш рећи: гране су одломљене - да се ја накалемим. 20 Добро; одломљене су због њиховог неверовања, а ти вером стојиш. Не поноси се, него се бој. 21 Јер, ако Бог није поштедео природне гране, неће поштедети ни тебе. 22 Види стога доброту и строгост Божију. Строгост се испољава на онима који су пали, а доброта Божија на теби - ако истрајеш у доброти; иначе ћеш и ти бити одсечен. 23 А и они, ако не остану у неверовању, биће накалемљени; јер Бог може да их опет накалеми. 24 Јер, ако си ти одсечен од природне дивље маслине и накалемљен - против природе - на питому маслину, колико ће се пре накалемити на рођену маслину они који су по природи њене гране.

25 Не желим наиме, браћо, да вам остане непозната ова тајна, да не би мудровали по својој мудрости: један део Израиља је окорео - док не уђу сви многобошци, 26 и тако ће се спасти сав Израиљ, као што је написано: »Избавитељ ће доћи са Сиона, одвратиће безбожност од Јакова. 27 И ово им је завет од мене, кад уклоним њихове грехе«. 28 С обзиром на еванђеље они су непријатељи Божији - вас ради, а с обзиром на избор Бог их воли због отаца. 29 Јер Бог се не каје за своје благодатне дарове и позив. 30 Као што сте, наиме, ви некад били Богу непослушни, а сад се смиловао на вас због њихове непослушности, 31 тако су и они сад постали непослушни - ради вашег помиловања, да би и они били помиловани. 32 Јер Бог је све заједно затворио у непослушност - да би свима показао своју милост.

33 О дубино богатства и мудрости, и знања Божијег! Како су недокучљиви његови судови и неистражљиви његови путови! 34 Јер ко је упознао Господњу мисао? или ко је био његов саветник? 35 или ко му је нешто прво дао, да би му било враћено? 36 Све је, наиме, од њега, кроз њега, и за њега. Њему слава у све векове! Амин.

Глава 12

Опомене и савети

1 Молим вас стога, браћо, милости Божије ради, да своја телеса принесете на живу, свету, богоугодну жртву, да то буде ваша умна служба Богу. 2 И не уподобљавајте се овом свету, него се преображавајте обнављањем свога ума, да бисте могли да разаберете шта је воља Божија, шта је добро, и угодно, и савршено.

3 На основу благодати, која ми је дана, кажем сваком који је међу вама - да не мисли о себи више но што ваља мислити, него нека вам мисли буду усмерене на разборито размишљање, према мери вере коју је Бог сваком доделио. 4 Јер, као што у једном телу имамо много удова, а сви удови немају исти посао, 5 тако смо и ми многи једно тело у Христу, а као појединци ми смо један другом удови. 6 А по благодати, која нам је дана, имамо различите дарове: ако је пророштво - нека се слаже с вером, 7 ако је дар служења - нека буде у служењу, ако је ко учитељ - нека ради на поучавању, 8 ко има дар утехе - нека теши, ко даје - нека даје просто, ко управља - нека буде ревностан, ко показује милосрђе - нека га чини с радошћу.

9 Љубав нека вам буде нелицемерна. Гнушајте се зла, држите се добра. 10 Волите један другог у братској љубави, у уважавању свако нека ставља другог испред себе, 11 не будите немарни у ревности, будите врли у духу, служите Господу, 12 радујте се у нади, трпите у невољи, истрајте у молитви, 13 учествујте у потребама светих, гостопримство упражњавајте. 14 Благосиљајте оне који вас гоне, благосиљајте, а не куните. 15 Радујте се с онима који се радују и плачите с онима који плачу. 16 Међу собом будите једномишљеници; не смерајте високе ствари, него дајте да вас поведе оно што је понизно. Сами себе не сматрајте мудрима. 17 Никоме не узвраћајте зло за зло; нека вам мисли буду усмерене на добро пред свим људима. 18 Ако је могућно, колико од вас зависи, живите у миру са свима људима. 19 Не светите се сами, драги моји, него дајте места гневу Божијем. Јер је написано: »Моја је освета, ја ћу узвратити«, говори Господ. 20 Него »ако је твој непријатељ гладан, нахрани га; ако је жедан, напој га; јер ако то чиниш, глава ће му горети од срама«. 21 Не дај да те зло победи, него ти победи зло - добрим.

Глава 13

1 Сваки човек да се покорава претпостављеним властима. Јер нема власти а да није од Бога; Бог је поставио власти које постоје. 2 Стога, ко се противи власти - противи се Божијем поретку, а који се противе примиће своју осуду. 3 Јер владајући нису страх за добро дело, него за зло. Ако пак хоћеш да се не бојиш власти, чини добро, па ће те власт хвалити. 4 Она служи Богу за твоје добро. Ако пак чиниш зло, бој се; јер не носи мач узалуд. Она је у служби Богу, гневни осветник ономе што чини зло. 5 Зато јој се треба покоравати не само због гнева, него и савести ради. 6 Због тога плаћајте и порезе; јер су служитељи Божији који баш на томе раде. 7 Сваком дајте оно што сте дужни: коме порез - порез, коме царину - царину, коме страх - страх, коме част - част.

8 Не будите ником ништа дужни - сем да волите један другога. Јер ко другога воли, тај је испунио закон. 9 Јер заповести »Не чини прељубе«, »Не убиј«, »Не кради«, »Не зажели«, и ако има још која друга заповест, своде се на ову изреку: »Љуби ближњега свога као самога себе«. 10 Љубав не причињава зла ближњему; љубав је, дакле, испуњење закона.

11 И на ово треба да пазите знајући своје време, да је већ дошао час да се пробудите од сна; јер сад нам је спасење ближе него онога дана кад смо поверовали. 12 Ноћ је одмакла, а дан се приближио. Одбацимо стога мрачна дела и узмимо на себе светло оружје. 13 Живимо пристојно - као по дану, не у пировањима и пијанкама, не у блуду и раскалашности, не у свађи и зависти; 14 него узмите на себе Господа Исуса Христа, и не старајте се за тело - како ћете задовољити пожуде.

Глава 14

1 Прихватајте слабога у вери, да се не би колебао у својим мислима. 2 Један верује да сме све јести, а онај слаби једе само поврће. 3 Који једе нека не ниподаштава онога што не једе, а који не једе нека не осуђује онога што једе, јер га је Бог примио. 4 Ко си ти што судиш туђем слузи? Он стоји или пада своме господару; биће ипак постављен, јер Господ може да га постави. 5 Један разликује дан од дана, а други сматра да су сви дани једнаки; нека је само сваки потпуно уверен у своје мишљење. 6 Ко полаже на известан дан, чини то Господу, а ко једе Господу на славу једе, јер Богу захваљује; и који не једе Господу за љубав не једе, те и он захваљује Богу. 7 Нико од нас не живи за самога себе и нико за себе не умире. 8 Јер ако живимо - Господу живимо, ако пак умиремо - Господу умиремо. Стога, било да живимо, било да умиремо, ми припадамо Господу. 9 Христос је, наиме, зато умро и оживео - да би био Господ мртвима и живима. 10 А што ти осуђујеш свога брата? или што ти ниподаштаваш свога брата? Знај да ћемо сви изићи пред суд Божији. 11 Јер је написано: »Тако ми живота, говори Господ, мени ће се приклонити свако колено, и сваки језик исповедиће Бога«. 12 Значи, да ће свако од нас за себе одговарати Богу.

13 Стога, не осуђујмо више један другога, него радије сматрајте да је право - не постављати брату спотицања или саблазни. 14 Знам и уверен сам у Господу Исусу да ништа само по себи није погано; само ономе, који сматра да је нешто погано, њему је погано. 15 Јер ако је твој брат жалостан због јела, то значи да ти већ не поступаш по љубави. Немој да упропашћујеш својим јелом онога за кога је Христос умро. 16 Не дозволите, дакле, да се хули на ваше добро. 17 Јер царство Божије се не састоји у јелу и пићу, него у праведности, и миру, и радости у Духу Светоме. 18 Ко, наиме, овим служи Христу, тај је Богу угодан а људима изврстан. 19 Старајмо се стога за оно што ствара мир и доприноси узајамном назидању. 20 Немој да рушиш Божије дело - због јела. Све је чисто, али је зло за човека који једе са спотицањем. 21 Добро је не јести меса, и не пити вина, и не чинити оно на шта се твој брат спотиче [или саблажњава, или слаб бива]. 22 Веру, коју имаш, имај за себе пред Богом. Блажен је ко не осуђује самога себе за оно што сматра да је добро. 23 Ко се, напротив, колеба, навлачи на себе осуду - ако једе, јер то не чини по вери. А све што не потиче од вере - грех је.

Глава 15

1 Ми пак јаки дужни смо да сносимо слабости слабих, а не да се понашамо како се нама допада. 2 Сваки од нас нека се труди да ближњег задовољи - на добро и за назидање. 3 Јер ни Христос није угађао самом себи, него као што је написано: »Погрде оних, који тебе грде, падоше на ме«. 4 Све, наиме, што је унапред написано, написано је нама за поуку, да стрпљивошћу и утехом Писма имамо наду. 5 А Бог, творац стрпљивости и утехе, нека вам да да међу собом сложно мислите по вољи Исуса Христа, 6 да једнодушно једним устима славите Бога и Оца Господа нашега Исуса Христа.

7 Зато прихватајте један другога, као што је и Христос примио вас на славу Божију. 8 Кажем, наиме, да је Христос послужио обрезанима за истину Божију да утврди очевима дана обећања, 9 а многобошци славе Бога због његовог милосрђа, као што је написано: »Зато ћу те исповедати међу многобошцима и певаћу имену твоме«. 10 И опет говори: »Веселите се, многобошци, с његовим народом«. 11 И опет: »Хвалите Господа сви многобошци, и нека га славе сви народи«. 12 И Исаија опет говори: »Доћи ће изданак из корена Јесејева, и онај који устаје да влада над многобошцима, у њега ће се многобошци уздати«. 13 А Бог наше наде нека вас испуни сваком радошћу и миром у вери, да имате изобилну наду силом Духа Светога.

Апостолово правдање и његове намере

14 А ја сам, браћо моја, и сам уверен за вас, да сте и сами пуни доброте, испуњени сваким знањем, кадри и један другога умудрити. 15 А делимично сам вам мало одлучније писао, желећи да вас подсетим по благодати коју ми је Бог дао, 16 да будем служитељ Христа Исуса за многобошце, који врши свету службу еванђеља Божијег, да многобошци као принос буду угодни, освећени Духом Светим. 17 Могу, дакле, да се хвалим у Христу Исусу за све што сам учинио служећи Богу; 18 јер се нећу усудити да кажем нешто што Христос није учинио преко мене, да би многобошце довео до послушности, речју или делом, 19 силом чудних знакова и чуда, силом Духа Светога, тако да сам од Јерусалима па наоколо све до Илирика испунио еванђељем о Христу. 20 Али сам при том сматрао за част да не објављујем еванђеље онде где је Христос већ познат, да не бих зидао па туђем темељу, 21 него како је написано: »Видеће га они којима о њему није ништа јављено, и разумеће они који нису чули«.

22 Тога ради био сам много пута спречен да дођем к вама. 23 А сад, немајући више поља рада у овим крајевима, а од много година жудим да дођем к вама, 24 кад пођем у Шпанију; надам се, наиме, да ћу вас на проласку видети и да ћете ме ви отпратити онамо кад се најпре вас донекле наситим. 25 Сада пак служећи светима идем у Јерусалим. 26 Јер Македонија и Ахаја одлучише да скупе неку заједничку помоћ за сиромахе међу светима у Јерусалиму. 27 Они су то одлучили, а и дужни су им. Јер, кад су многобошци постали учесници у њиховим духовним добрима, дужни су да им послуже и у њиховим телесним потребама. 28 Кад, дакле, свршим ово и потврдим им овај плод, поћи ћу преко вас у Шпанију. 29 А знам да ћу долазећи к вама доћи с пуним благословом Христовим.

30 Молим вас уз то, браћо, у Господу нашем Исусу Христу и у љубави Духа - да се борите са мном молећи се Богу за мене, 31 да се избавим од непокорних у Јудеји и да моја служба за Јерусалим буде по вољи светима, 32 те да вам по Божијој вољи с радошћу дођем и одморим се с вама заједно. 33 А Бог мира нека је са свима вама. Амин.

Глава 16

Поздрави и последње опомене

1 Препоручујем вам нашу сестру Фиву, која је у служби цркве у Кенхреји, 2 да је примите у Господу - како то приличи светима и да јој помогнете у свакој ствари коју од вас затреба; јер је и она постала заштитница многима па и мени самом.

3 Поздравите Приску и Акилу, моје сараднике у Христу Исусу, 4 који су своје вратове положили за мој живот, којима не захваљујем само ја него и све цркве из многобожаца, 5 - и цркву у њиховом дому. Поздравите мог драгог Епенета, који је првенац из Азије за Христа. 6 Поздравите Марију, која је много труда уложила за вас. 7 Поздравите Андроника и Јунија, моје рођаке и моје другове у сужањству, који су знаменити међу апостолима, који су и пре мене били у Христу. 8 Поздравите мога у Господу вољенога Амплиата. 9 Поздравите Урбана, нашег сарадника у Христу, и мог драгог Стахија. 10 Поздравите Апела, у Христу прекаљеног. Поздравите све Аристовудове. 11 Поздравите мога рођака Иродиона. Поздравите домаће Наркисове који су у Господу. 12 Поздравите Трифену и Трифосу, које се труде у Господу. Поздравите драгу Персиду, која се много трудила у Господу. 13 Поздравите Руфа, изабраног у Господу, и мајку његову и моју. 14 Поздравите Асинкрита, Флегонта, Ермију, Патрова, Ерма, и браћу која су са њима. 15 Поздравите Филолога и Јулију, Ниреја и његову сестру, и Олимпа, и све свете који су са њима. 16 Поздравите један другога светим целивом. Поздрављају вас све цркве Христове.

17 Вас пак молим, браћо, да пазите на оне који стварају раздоре и саблазни против науке коју сте ви научили, и клоните се њих. 18 Јер такови не служе Господу нашем Христу, него своме трбуху, па лепим и умилним речима заводе срца незлобивих. 19 Ваша послушност, уосталом, позната је свима. Стога се радујем за вас, али хоћу да будете мудри за добро, а безазлени за зло. 20 А Бог мира сатрће брзо сатану под вашим ногама. Благодат Господа нашега Исуса са вама! 21 Поздравља вас Тимотеј, мој сарадник, и Лукије, и Јасон, и Сосипатар, моји рођаци. 22 Поздрављам вас у Господу ја, Тертије, који написах ову посланицу. 23 Поздравља вас Гај, домаћин мој и целе цркве. Поздравља вас Ераст, градски благајник, и брат Кварт. [24 Благодат Господа нашега Исуса Христа са свима вама!]

Доксологија

25 А ономе који може да вас утврди по мом еванђељу и проповеди о Исусу Христу, по откривењу тајне о којој се вековима није говорило, 26 а сад се јавила и кроз пророчка Писма, обзнањена свима народима по заповести вечнога Бога - да би се покорили вери, 27 једином мудром Богу, посредством Исуса Христа, њему слава у све векове! Амин.

На Растку објављено: 2007-07-06
Датум последње измене: 2007-08-10 13:11:02
Спонзор хостинга
"Растко" препоручује

IN4S Portal

Плаћени огласи

"Растко" препоручује