Остоја
ПродановићСлавен
Радовановић, "Повест o спису Рајмонда Лила", роман, Народна књига, Београд, 2003.
год.Објављено у: "Реч недеље", година II, број 15, Ваљево, 27.
фебруар 2003.После више од 12 година одсуствовања са наше књижевне сцене,
Славен Радовановић се огласио романом "Повест
о спису Рајмонда Лила". У духу свог претходног романа "Обрнута црква" (1990)
и "Повест..." наставља тематску нит у чијем средишту је уверење да људском историјом
господаре тајне демонске силе, удружења и појединци користећи се пакленим вештинама
управљања, завера, фалсификата и мимикрије. Овога пута Радовановићев роман
фабулира наводну намеру Коминтерне, односно комунизма да прикривено и отворено
уништи Србе и Србију гурајући их непрестано из рата у рат, у сукобе са читавом
тзв. међународном заједницом и у унутрашњи, грађански рат. У том смислу и овај
роман припада кругу актуелних српских романа који се баве ужасним државним и националним
колапсом Срба и Србије, али на један битно другачији начин. Откривши и литерарно
експлициравши "велике завере", односно преваре од времена Атиле, темплара у Јерусалимском
царству у доба Крсташких ратова, Џингис-кана у фингираном рату против Сквира,
до Коминтерне у Русији и нарочито у Србији током читавог XX века, - Славен Радовановић
развија један затворен систем идеја зла по коме светом владају тајне или обзнањене
организације помоћу мимикрираних концепција које су у својој бити сасвим другачије
од својих прокламованих и манифестних појавности. При том, у овом фабулирању значајну
улогу играју натприродне, мистичне и окултне силе које Радовановић не поставља
у симболичном, већ у дословном значењу, што читаву структуру усмерава у зоне фантастичног,
мистичног и имагинарног. Веома густа мрежа ликова и ситуација одаје утисак
велике сижејне и имагинативне густине романа, при чему се издвајају ликови самог
Рајмонда Лила, који је, наводно, први уочио "научно" постављену теорију завере,
фалсификата, лажи и принципа демонског у политици, односно власти, као и Е. Ф.
Флорова, комунистичког преобраћеника, иначе мимикрираног бољшевичког агента задуженог
за уништење Србије путем комунизма уочи II светског рата. Један ток догађаја тиче
се и пакленог навођења Србије у ратове 90-тих година XX века при распаду СФР Југославије,
са препознатљивим актерима на политичкој позорници и филозофијом post festum просветљења. Тежња
за утиском аутентичности је битно обележје поетике ове књиге, као и густа цитатност
која прати њен поступак. Своје прегнантне и виолентне тезе Наратор "доказује"
користећи се обилатом документарном или псеудодокументарном грађом, обимном библиографијом,
наводима, коментарима, фуснотама и напоменама. Тако се успоставља једна чудна
и нејасна граница између стварног и имагинарног, литерарног и историјског света,
над којим лебди једна белетристичка пројекција, тим убедљивија, чим се она стварносно
чини непоузданијом. Велики циклични кругови и цикличне приче о грандиозним
историјским фалсификатима код Радовановића имају улогу фиксирања и утврђивања
теме. По том принципу постаје јасно да је процес свеопштег фалсификовања заправо
врхунско начело из ког се изводи универзалност феномена и његова примењивост у
мањој или већој мери иа сваку власт по себи, чак и у посткомунистичком свету,
који је овде маркиран као најмрачнији од свих могућих. Роман "Повест..." припада
кругу романа-идеја. И мада се ликови Рајмонда Лила, Стаљина, Гвозденозубог (Мустафе
Голубића?) и Е. Ф. Флорова упињу у процесу властите индивидуализације, у својој
бити то су више принципи - дакле, идеје - него личности у конвенционалном смислу
речи. Економија приповедања је снажна и брза, компликована, енигматична, тензична
и продуктивна, а само приповедање усредсређено, сликовито, драматично, сугестибилно,
занимљиво и узбудљиво. Радовановићев дискурс има велику примарну снагу по себи,
па његова текстура поседује помни магнетизам чак и у ситуацијама "идејних претеривања"
и фрустрација, којима је овај аутор тако склон. Истовремено, у овој књизи осећа
се наговештај промена у поетици овог писца који прави благи заокрет од фетиша
идеја ка фетишу индивидуализације. Како ће се то завршити показаће његове наредне
књиге. // Пројекат Растко / Књижевност / Уметничка књижевност // [ Промена
писма | Претрага | Мапа пројекта | Контакт | Помоћ ] |