Гордана Љубоја, Етнички хумор XX века у хумористичкој штампи СрбијеЦИГАНИМеђу етничким јунацима, јединствено место заузимају Цигани, народ луталица о коме се проносе приче у многим деловима света. У свим сферама живота - историји, друштву, фолклору, па дакле и у хумору - Цигани имају свој особит, специјалан статус. Светови Цигана и нецигана, гаџа, потпуно су одељени и као да функционишу по принципу супротности, или, пре, по принципу две егзистенцијалне могућности које узајамно искључују једна другу. То су две недодирљиве крајности, услед чега на готово мистичан начин привлаче једна другу. Овде ни у ком случају није реч о етничкој дистанци у уобичајеном смислу тог појма, већ о опозитном односу елиминације који међу тим народима и културама влада: с једне стране су Цигани, с друге стране, они који то нису. Не улазећи у разлоге за такву поделу, примећујемо да се она јасно оцртава и у бројним фолклорним хумористичким облицима. Цигани су јунаци шаљивих прича, вицева, ређе анегдота, понекад и главни актери пародија у стиху. Највећи део тих прича је давнашњег порекла, то јест спада у круг старије, више традиционалне наративне грађе. Оне припадају седиментима усменог фолклора чије порекло и чију старину је тешко и непоуздано утврђивати. Но, без обзира на временско раздобље, пада у очи да се Цигани по правилу описују као сој другачији од осталих људи на свету. Код Цигана је све окренуто наопачке. Они живе ту, у “нормалном” свету, али увек пострани и изоловано од других - било да су представљени у домаћој средини, било у комуникацији с другим етничким и културним групама. Кад је о првом случају реч, кад се препричавају згоде о Циганима у оквиру њиховог интерног окружења, углавном се говори о породичном животу. Мотиви који се везују за ту вечно маргиналну етничку заједницу у претежном броју обрађују односе између чланова ужег породичног круга. Најчешће је у питању однос две сукцесивне генерације: на пример, сиромашни родитељи и гомила ситне деце, одрасла деца и стари родитељи, мајка и син. Шале које доводе у везу особе из исте генерације, рецимо, мушкарца и жену као брачне партнере, нису карактеристичне за ране периоде; тај однос може бити само посредно назначен преко неких других, јаче акцентованих аспеката ситуације или радње. У већини шаљивих причица Цигани су представљени као људи који не знају шта су то права породична осећања. Популарне теме које се почетком века непрестано понављају тичу се безосећајних и лабавих односа крвних сродника, то јест крхкости спона које држе на окупу чланове циганске породице. Као смешне, обично се описују неемотивне реакције рођака у оним посебно емотивним и драматичним животним ситуацијама, реакције које одступају од норми које се стандардно очекују у датим околностима: Циганска жалост[1] (Кића, 10, 2. III 1908.) Из циганског царства (Кића, 14, 4. IV 1910.) Ван породичног круга, Циганин се креће по свету који је дефинисан или сталешки или професионално, само не етнички. Њега је могуће наћи на разним официјелним и неофицијелним местима и у разним животним ситуацијама: у војсци, на суду, у цркви, на губилишту, на сеоском газдинству, на друму, итд. Ту долази у додир с људима различитих статуса и положаја у друштву - капетанима, кметовима, жандарима, поповима, земљопоседницима и свакојаким путницима. Наравно, све су то њему надређени сталежи, далеко изнад позиције коју он заузима, јер је то убедљиво најнижа позиција на хијерархијској лествици. Само изузетно се догађа да се Циганима супротстављају ликови који су етнички окарактерисани, то јест да се однос поставља као међусобни однос два етничка ентитета. У једном занемарљиво малом броју примера ти други су именовани као Срби. Много жешће се дешава да се шаљива радња у којој су учесници Цигани развија у оквирима познате троделне схеме градације, односно да је то такмичење или компарација три одабрана етноса. Разуме се, избор етноса је потпуно арбитраран и мења се од једне до друге варијанте. У наредном примеру главне протагонисте чине Србин, Влах и Циганин, међутим, постоје и бројне друге могућности: Тако, идентична причица, штампана 1924. године, укључује Немца, Албанца (Албанез) и Циганина. Србин, Влах и Циганин (Кића, 43, 21.X 1907.) Склоност ка лоповлуку је једна од особина која се много пута приписује Циганима, али морамо скренути пажњу на то да је у питању универзални мотив који се примењује и на остале етничке групе такође. Насупрот наведеном примеру, постоји доста текстова у којима су Власи споменути у истом том контексту, као генетски или, барем, као највећи и највештији крадљивци. Кад је о Циганима реч, јачи акценат се ставља на њихову необичну умешност у лагању, на брзину и спретност којом се извлаче из оних више него неугодних ситуација кад су као починиоци ухваћени на делу. У том смислу илустративни су следећи примери: Циганска посла (Ђаво, 14, 1. IV 1907.) Досетљиви Цига (Брка, 37, 20. IX 1909.) Циганин полицај и фењер (Звоно, 23, 17. IX 1910.) Морао украсти (Звоно, 251, Ускрс 1927.) Да га ветар не однесе (Звоно, 259, 18. VI 1927.) Довитљивост, окретност, сналажљивост у најразличитијим животним ситуацијама, неуобичајена прилагодљивост, флексибилност, вештина да се у моменту измени понашање које се у датим околностима показало нефункционалним, лукавост, рђавим искуством научена мудрост убогих и одбачених, и, изнад свега, сврсисходан и практичан здрав дух,, одлике су које красе овај етнички тип. Ретко кад је Цига представљен као збуњен или беспомоћно уплетен у сопствене лажи. Чак и кад се нађе у безизлазној ситуацији, кад је непорециво затечен на делу, без двоумљења наставља да изврдава не посустајући никад у својој одбрани. У свом измишљању ослобођен је као дете: ни најмање га не спутавају разлози логике, или било каква друга ограничења која потичу од конвенција, закона и правила која су прописали људи. Није нимало склон мудровању, међутим, попут осталих представника безначајних и убогих, уме и да мисли и да закључује оштроумно кад год је то заиста потребно. Само прву. (Звоно, 118, 4. X 1924.) Хоће цига обадвоје (Кића, 7, 15. II 1925.) Циганин на причешћу (Ошишани јеж, 202, 12.XI 1938.) Као у напред наведеној шаљивој причици с помало моралистичким призвуком, поп и Циганин често чине комични тандем. Они се сучељавајући у функцији заступника две супротне стране, односно два различита, узајамно искључива погледа на свет. Поп и Циганин репрезентују два опречна принципа: један је представник цркве, заправо света који је чврсто утемељен на институционализованом поретку ствари, док је други носилац нереда и анархије. Духовна сфера Цигана је сфера приземног, профаног, маргиналног и субверзивног. Овај јунак доводи у сумњу и релативизује и вредности и све установљене регуле. Због тога је Циганин веома често актер у типу хумора чији је главни предмет десакрализација цркве, односно профанизација вере. На пример, он је приказан као непосвећен и неук, неко ко нити познаје нити схвата елементарне основе веронауке, ко не зна шта су најважније хришћанске светиње, не уме да се крсти, ко није ни вољан ни способан да макар шта од тога научи. Иако се покаткад притворно труди да делује лојално и удовољи туђим жељама, он у ствари љубоморно чува своју слободу. Баш у том религијском контексту, највише је потенцирана немогућност преваспитања и преображаја те, споља гледано, беспризорне циганске природе. Поп и циганин (Брка, 45, 30.X 1905.) Цига у цркви (Кића, 32, 8. VIII 1910.) Шта ћеш онда ти? (Звоно, 125, 22. XI 1924.) Циганска посла. (Звоно, 163, 15. VIII 1925.) За Циганина ништа више немају значаја ни сталешка правила и сталешке разлике. Он, наиме, није жељан да разуме у чему је смисао тих конвенција, па зато у себи не налази ни трунку страхопоштовања кад га случај намести у друштво господе. У сусрету са моћнима, са онима који држе власт у својим рукама, Циганин гледа само на то како да профитира, како да нађе најпробитачнији начин да нешто обави, да извуче за себе неку ситну, али конкретну и сигурну материјалну корист. Но, супротно очекивању, он никада није понизан: ни удвориштво ни ласкање нису средства којима ће се за своје потребе користити. Таква средства подразумевају много веће личне амбиције, далекосежније зацртане и одређене циљеве. У ствари, Циганин је непревазиђени стручњак за ситне ствари и ситне потезе. Упорно мољакање, наговарање, разуверавање или правдање су довољно делотворне вербалне технике у којима њему нико не може бити раван. Свет у коме се креће служи му за то да га за своје тренутне потребе искористи, а не да у њему буде прихваћен и да стекне признање. Увек и у свим ситуацијама, он остаје изван званичног друштва, завирује не улазећи у њега, непрекидно на прагу институционализованог света, али никад укључен ни стегнут у његове калупе. За лепше друштво (Кића, 2, 8.И 1912.) На ручку (Кића, 50, 13. XII 1925.) Интересантно је да напоредо с непрестаним деловањем у овоземаљској, профаној стварности које му је дато - а можда баш из тог разлога - етнички тип Циганина развија карактеристике, боље рећи, преузима улогу апсурдног јунака у шаљивој фолклорној прози. Он је централни лик низа сажетих, језгровитих прича у којима доминира превасходно апсурд. Заправо, могло би се закључити да је апсурд основни разлог постојања приче, костур на коме се гради шала, извор из којег шаљиви садржај истиче и у који се, заокружен, поново улива. Обично се целокупна наративна конструкција исцрпљује у једној слици или једној, врло једноставно изложеној ситуацији у којој се замисао, жеља, или, просто, сан не третирају као плод имагинације, већ као истинска ствар - готова реалност. Постојање жеље или намере изједначава се с реализацијом само по себи. Но, овде није реч о фантастици пошто се два плана намерно логички бркају: не примећује се разлика између у машти направљеног рачуна и догађаја који би тек требало да уследе у стварности. Комично је то што се здраво за готово узима нешто што постоји само у мислима и што би, без нарочитих изгледа, у будућности евентуално могло да се догоди, и то што се унапред рачуна с целим ланцем последица који ће такав замишљени догађај наводно да произведе. Има много шаљивих причица које се граде на све подробнијем и све апсурднијем ређању сукцесивних догађаја који се један за другим надовезују на почетни имагинарни узрок. На тај начин се истичу и апсурд и детињаст ментални склоп Цигана. Раскорак између жеља и њихове на минимум потреба сведене егзистенције, између маште и реалности код Цигана једноставно не постоји. Некад се тај резултат постиже посредством слике, а некад више говорним средствима. У оба случаја комичан ефекат има ишчашен тон чије је исходиште апсурд. Циганске жеље (Брка, 8, 16. II 1903.) Готове паре (Кића, 8, 19. II 1912.) Циганка и Циганче (Кића, 12, 21. III 1926.) Сличан мотив може се срести и преточен у стихове: Циганска песма (Брка, 36, 13. IX 1909.) Врло близу апсурда је и највећи део црног хумора у коме Цигани такође редовно учествују. У претежном броју примера то је и дословце “хумор на вешалима”, будући да се ради о ситуацији у којој је Циганин осуђен на смрт вешањем. Међутим, он не схвата, или одбија да схвати трагичну коначност тог чина, па стога реагује као да је посреди нека сасвим рутинска свакодневна радња. С џелатом покушава да се нагоди око, за ту прилику, потпуно бесмислених и апсурдних појединости. Као резултат такве упорне самообмане настаје ефекат трагикомичног. Истовремено, у ширем контексту значења ове макабричне врсте хумора, могло би се говорити и о тоталној релативизацији свих проблема, питања и норми које се тичу човекове егзистенције на земљи. Донекле другачије су извесне варијанте које акцентују неочекивану хладнокрвност у Цигином понашању на губилишту, што није баш у сагласности с уобичајеним, типским цртама овог лика. То је нешто што много боље пристаје пословично хладнокрвним Енглезима, а могуће је да је пренето на Цигу касније, управо због распрострањености и популарности циклуса који је првобитно био везан за друге јунаке. Циганин на вешалима (Кића, 10, 2. III 1908.) Нестрпљиви цига (Кића, 5, 2. II 1914.) Циганин на вешалима (Звоно, 131, 4. XI 1908.) Апсурдних и црнохуморних тема има и изван простора губилишта. Чувена је она прича о Циги који учи коња да не једе, па таман кад га одучи од хране, овај цркне, као и друга, кад Цига, на питање пролазника је ли то његово дете које се голо-голцато мува около, одговара да је дете сироче а да га он само одева. У ствари, интересантна је појава да се за друге етничке типове не везују црнохуморне теме у истој мери као за Цигане. Овде је у питању нека врста парадокса: С једне стране, у најраспрострањенијим, популарним представама Цигани су право оличење животне снаге, виталности која савлађује све препреке и тешкоће. С друге стране, пак, с тим етносом је некако увек повезана и тугаљивост, али и њена узвишенија форма - патетика. Добро је познато да се исти или слични шаблони користе у разним уметностима - у књижевности, кинематографији, па чак и у сликарству. Како ли је онима напољу? (Кића, 51, 16. XII 1907.) Циганинови гости (Звоно, 133, 17. I 1925.) Циганска посла! (Звоно, 144, 4. IV 1925.) Које се културне и етничке одлике најчешће издвајају ради конкретизације Цигиног лика? Уобичајена помоћна средства која се користе како би се означила и представила већина етничких типова су властита имена карактеристична за дати етнос и одговарајуће дијалекатске и језичке варијанте. Језичке особености на првом месту, а потом и лична имена необичне звучности су важна јер дају локалну боју која је неопходна тој врсти хумора. Ипак, кад је реч о Циганима, наилазимо на многа одступања од стандардних правила. У причама, вицевима и анегдотама ретко кад се употребљавају властита имена уместо етнонима Циганин, или његове одомаћене скраћене форме Цига. У целокупном фундусу прикупљене грађе откривамо свега неколико имена, или циганских надимака који се наводе у малом броју примера: Фирга, Муја, Муса, Мика, Грга, Дагуле итд. Исто тако, ни језик којим Цигани говоре није посебно педантно дат. Тај језик је граматички искварен, доста умекшан, с честом употребом гласова ђ, ћ, и љ, уместо д и џ, ц и л. Међу узречицама, типичне су “бођидуша” (бог и душа), “љубим ти леђа”, “давле, давле”. Приликом ословљавања честа је титула кум или газда. О циганском језику изричито се говори само у једној, истоименој причи чији подтекст има моралистичку ноту: Цигански језик (Кића, 12, 16. III 1908.) Осим крађе и просјачења, типична занимања којима се Цигани баве су трговина и свирање. Тргују коњима (џамбаси), дињама, вретенима и преслицама, као што се види на основу претходног примера. Раде и код сељака за надницу, понекад су радници на грађевини, мада само привремено, увек у пролазу. Куражан коњ (Кића, 16, 15. IV 1912.) Цигански мираз (Кића, 30, 25. VII 1926.) Циганин и будући син (Звоно, 109, 2.VIII 1924.) Старину чува, (Кића, 17, 25. IV 1926.) Сви досад цитирани примери потичу из првих неколико деценија века, док се претежна већина њих појављује у штампи на самом прагу двадесетог столећа. Причице чији су главни учесници Цигани рефлектују понајвише традиционалну културу, у то доба још увек у пуном јеку и полету. Највећи део фолклора који говори о Циганима - мотивски и по начину нарације - тесно је везан и усклађен са начином живота који обично зовемо традиционалним. Многе од тих шаљивих причица информишу нас о појединим аспектима живота на селу речитије него остале шале са етничким јунацима. Између осталог, откривајући нам ситуације и моменте који су се сматрали смешнима у то доба, односно пружају нам увид у смисао за хумор тадашње сеоске заједнице. Без обзира на вероватно старије порекло, те шаљиве народне причице кореспондирају и с временом, односно историјским тренутком кад су објављене у штампи. Највећа заслуга за њихов продужени живот свакако припада читаоцима који су предано слали текстове које су негде чули и забележили. Како време одмиче, с интензивнијом урбанизацијом, све је мање сличних умотворина у хумористичкој штампи; на сцену ступају и нови етнички јунаци. Ипак, то не значи да је Цига као етнички тип и комични јунак сасвим потонуо у заборав. И у будућим годинама он ће задржати присуство у шалама, чак и ако с времена на време буде гурнут у страну да би уступио простор тренутно популарнијим хумористичким ликовима. Но, његова позиција из каснијих дана у сваком случају неће бити истоветна оној с почетка века; највише зато што је знатан део традиционалних тема, чији је најподеснији носилац Цига био, застарео. С друге стране, развој апсурдног хумора, који је углавном био поистовећен с Циганима, ишао је другим правцем, на такав начин да овај полу-лукав, полу-наиван тип није могао да се прилагоди а да притом не изгуби сопствени идентитет и сопствени карактер. Без обзира на релативно лимитирану способност адаптације, Цигани су и у новом историјском раздобљу спајани с одговарајућим темама - сексуалним, војничким, ређе политичким. Занимљиво је, рецимо, да се након завршетка Другог светског рата, у својству хумористичког јунака међу првима појављују у штампи, синхроно са обнављањем публиковања необавезне шале уопште. Убрзо потом штампају се и шале с Лалом као главним јунаком, што би се могло објаснити сличном природом та два типа: И један и други су након подужег развојног пута постали фолклорни јунаци - што већ значи индивидуализовани комични карактери - пре него етнички типови у строгом смислу, представници народа или етничке групе. До дан-данас остале су у оптицају шале које се односе на службу у војсци, ратовање и војну обавезу. Па, иако се у прошлости та врста војничког хумора везивала и за остале етносе (Јевреје, на пример), у другој половини двадесетог века по правилу се идентификује с Цигом, покаткад с Лалом. Традиционалне шале о одслужењу војног рока и о дисциплини у војсци варирају разне ситуације у којима је Циганин представљен као кукавица и симулант - опет као неко ко нема ни најмање смисла за поштовање надређених чинова, војно устројство и хијерархију. Он се и у овом случају брине искључиво за личне потребе, мали шићар и ситну сопствену корист. Истовремено, као недорасло дете ужива у тричавим и безначајним почастима којима се сви остали војници подсмевају. У многим шалама Цига се приказује као добошар или четни трубач, звање на које је изнад свега поносан. То је војник који се не разуме у оружје, не сналази у пуцању, који не схвата да треба да рапортира по строгим правилима службе. И овде је он анархични рушилац дисциплине, премда му то није свесна намера. Попут цркве, војска је само још једна парадигма - симбол званичног света с којим Цигани живе у константној опозицији. На пуцању (Кића, 35, 28. VIII 1911.) Немој да ји караш (Брка, 49, 16. XII 1912.) Парадни (Фигаро, 8, 19. II 1922.) Коначно, упркос свим упадљивим разликама у култури, начину живота и погледима на свет, упркос одбачености и неукључености у главне токове друштва, фолклорни материјал који се односи на Цигане не садржи шале које би се могле интерпретирати као погрдне, подругљиве, намерно увредљиве и понижавајуће, једном речју, антициганске. У целокупном корпусу грађе забележили смо само један пример који би, уз дужан опрез, требало сматрати изузетком. То је сасвим очигледна, недвосмислена и отворена етничка погрда начињена у најкраћој форми питање-одговор: “Кад је Циганин човек? Кад га угледаш издалека, док га ниси распознао!” (Кића, 45, 5.XI 1922.) Напомена
<<назад напред>>© 2000-2001 Slavic Gate kapija@narod.ru
// Пројекат Растко / Антропологија и етнологија // |