Svetislav Vučenović
Graditeljsko nasljeđe Herceg-Novog u generalnom urbanističkom
i prostornom planu *
Ključne riječi: Herceg-Novi, generalni urbanistički plan, zaštita nasleđa
Spomenici kulture i ostali objekti i cjeline koji čine graditeljsko nasljeđe
Herceg-Novog mogu se klasifikovati u nekoliko osnovnih grupacija koje odgovaraju
glavnim kulturno-istorijskim razdobljima.
Praistorija
U ovom vremenski dugom, a teritorijalno prostranom kulturnom sloju, ističu
se ostaci gradnji ilirskih plemena među kojima su dva bitna tipa.
Prvi čine gradine, utvrđena uporišta na dominantnim položajima, koja su ponekad
imala funkciju akropolisa sa podgrađima razvijanim na padinama ispod vrha. Karakterističan
motiv po kojima se mogu identifikovati jesu ostaci širokih suvozidova ustrojenih
od megalitskih blokova. U zavisnosti od topografskih i drugih uslova u ovim
gradinama nalazila su se ili stalna staništa, ili samo povremena za slučaj opasnosti
(refugijumi).
Ispitivanjem širih oblasti, moglo se ustanoviti da su gradine podizane na dominantnim
vrhovima i da se među njima mogla uspostaviti vizuelna veza čime je osiguravana
kontrola područja i povećavana sigurnost.
Drugi tip ilirskih spomenika čine mogile, masivne kupe od kamenog nabačaja
u čijim su središtima grobnice. One su sa gradinama činile prostorno-funkcionalne
cjeline, kao što je tokom dalje istorije trajala relacija grad - nekropola.
Zahvaljujući strateškim položajima, pojedine ilirske gradine korišćene su i
pregrađivane i u doba antike, pa i znatno kasnije. Dosadašnja istraživanja mogila
su stoga stratigrafski slojevi znatnog vremenskog raspona.
U pejzažu, na vrhovima krševitih obronaka i oko njih, zapažaju se djelimično
razrušeni masivi najstarijih gradnji iz daleke praistorije. Osim njih, komunalni
i građevinski radovi iznose na površinu slučajne nalaze iz temeljnih zona objekata,
grobne priloge i primjerke nakita koji ulaze u zbirke muzeja.
Antika
Ne postoji oštra hronološka granica kojom bi se mogao razlučiti ilirski kulturni
period od antičke faze. Naučnim istraživanjima ustanovljeno je da je dolazilo
ne samo do sukoba, već i do saradnje Ilira i grčkih kolonista koji su uspostavljali
trgovačke naseobine sa zaštićenim lukama (emporije). Ovakve kolonije nastajale
su na položajima tradicionalne trgovinske razmjene između domorodaca sa kopna
i kolonista trgovaca sa udaljenih obala.
O dosada prikazanim tipovima naseobina kakvi su nalaženi i proučavani na Crnogorskom
primorju i posebno u Boki Kotorskoj, malo je poznato na području Herceg-Novog,
jer arheološka i druga istraživanja nisu još šire obuhvatila ovo razdoblje. No,
s obzirom na stratešku važnost Boke, maritimne kvalitete njenih luka i značaj
u trgovinskoj razmjeni, nema sumnje da je i ovdje bilo takvih naseobina i gradnji
kakve su dosada otkrivene i proučene u susjednim oblastima i na položajima gradovima
kao što su Risan, Kotor, Budva, Ulcinj i sl.
Za rimsko razdoblje vezuju se određeni lokaliteti na trasi državnog puta koji
je tekao duž obale povezujući njena glavna mjesta. Pri bližem određivanju trase
kod današnjeg rimskog puta Herceg-Novog, postoje različita naučna tumačenja. Po
jednima, na položaju Starog grada postojalo je utvrđeno pristanište Rizinijum
koje je imalo trajektnu vezu sa pristaništem na mjestu Rose. Po drugima, rimski
put kroz Sutorinu dospijevao je do današnjih Njivica, a odatle je bila trajektna
veza takođe sa položajem Rose i dalje prema Budvi. Ne ulazeći u dalje pojedinosti
ovakva dva tumačenja, treba istaći potrebu da se na pomenutim pravcima i položajima
obrati pažnja prilikom različitih radova zbog mogućnosti pronalaženja temeljnih
ostataka građevina i pristanišnih mola.
Istovremeno, valja uzeti u obzir i proces utonuća obale kao i povremene kataklizme
koje su dovodile do jakih rušenja i potapanja priobalnih dijelova naselja temeljenih
preko nasipa i muljevitog tla.
Relativno mlada naučna disciplina, podmorska arheologija, iznosi na površinu
dijelove potonulih antičkih brodova i njihovih tovara. U plodnim ravnicama oko
rimskih naselja, podizani su rezidencijalno-ekonomski kompleksi - vile rustike,
koje su ponekada mogle imati bogatiju obradu enterijera: freske na zidovima,
mozaike na podovima oko centralnih prostora, atrijuma i peristila sa piscima
(basenima), skulpturama božanstava, natpisima na kamenim pločama i sl. Prilikom
poljoprivrednih ili građevinskih radova, povremeno se otkrivaju ostaci termi
sa hipokaustima, tipičnih za široku oblast rimske civilizacije. Na ovom području,
kao i drugde, mogu se očekivati ostaci vila rustika u ravnicama sa poljima pogodnim
za poljoprivredu.
Proces dezurbanizacije rimskog društva u kasnoj antici tokom III i IV vijeka
doveo je do jačanja graditeljstva u široj okolini gradova. Sa prodorom hrišćanstva
i formiranjem crkvene organizacije, podizani su manastirski kompleksi sa ranohrišćanskim
bazilikama koje su nastavile tradiciju dvorane rimskog doba.
Ovi crkveni ansambli imali su u posjedu velike komplekse obradive zemlje koje
su koristili. Od ovakvih građevina ostali su pod zemljom prizemni djelovi sa
fragmentima stubova, dekorativnih kapitela, kamenih pregrada između naosa i
prezbiterijuma, fragmenti fresaka i mozaika (Bijela, Žanjice).
Osim ostataka navedenih velikih kompleksa, mogu se otkriti djelovi mnogih manjih gradnji profane, odbrambene ili crkvene funkcije, kao i veliki broj rasturenih fragmenata arhitekture, skulpture, sitne plastike, keramike, grobnice, nakit i sl.[1]
Rani srednji vijek
Seobom naroda i prodorom slovenskih plemena u ove oblasti, antička urbana tradicija
očuvana je samo u vizantijskim gradovima i neposrednoj okolini koja im je pripadala.
U plodnim župama i dolinama rijeka, na padinama ispod utvrđenih uporišta, postepeno
su se formirala i ustaljivala seoska naselja.
Prihvatanjem hrišćanstva započela je i gradnja crkvenih objekata u selima, na grobljima u poljima ili na crkvenim posjedima. Ovi objekti bili su mahom nevelikih dimenzija, rustične gradnje, skromne dekorativne obrade. Plitki reljefi sa čestim motivima tročlanog prepleta pokrivali su okvire portala, delove crkvenog namještaja, oltarne pregrade. Vrlo često korišćene su spolije, tj. djelovi arhitekture izvađeni iz ruševina starijih građevina, kao što su stabla stubova, kapiteli, mermerne dekorisane ploče i sl. Od takvih starih bogomolja, ostale su ruševine ili rjeđe prizemni djelovi uklopljeni u mlađe objekte.
U ne malom broju slučajeva, ove ranosrednjovjekovne crkve nastavile su tradiciju
kulturnih mjesta iz ranohrišćanskog ili čak paganskog vremena. Zato će se na
pojedinim lokalitetima pronaći slojevi i fragmenti arhitekture u rasponu od
više stoljeća.
U okolini Herceg-Novog poznate su crkve iz toga razdoblja (Sušćepan, Sv. Petar
u Bijeloj i dr.).
U ovo rano doba srednjeg vijeka mogli su biti korišćeni ostaci utvrđenih uporišta
od ilirskog do rimskog vremena niz čije su se strme obronke formirala naselja
seoskog stanovništva. Od stambene arhitekture toga doba gotovo da nema tragova.
Stočari stalno u pokretu gradili su stambene provizorije ili ponekad takve oblike
koji su se mogli prenositi. Dominantan materijal bilo je drvo, od koga su pravljene
ili brvnare ili kombinacije sa pleterom oblijepljenim blatom. Pokrivači su takođe
bili od drveta ili slame.
Građeni od organskih materijala ili djelimično u kamenu bez veziva i temelja,
ovakve nastambe nisu bile dugog vijeka. Za to se od seoskih naselja iz ranog
srednjeg vijeka mogu danas pronaći samo rijetki tragovi, pojedini grobovi, keramika,
skroman nakit i dr.
U obalnom pojasu koji je bio pod upravom ili barem pod neposrednijim uplivom
Vizantije, nastavljena je tada izgradnja crkvenih objekata u manjim dimenzijama
i raznovrsnim formama. Svedeni na ograničene teritorije, stanovnici primorskih
naselja koristili su i pregrađivali naslijeđene objekte znatne starosti sa nastojanjem
da se u malim formama ponekada reprodukuju monumentalna rješenja bazilika, trihonohosa,
centralnih rješenja sa kupolama, oktogona i sl. Prirodni činioci, ratovi i havarije,
rušenja i pregradnje, sveli su ovaj kulturni sloj na mali broj ostataka. Oni se
mogu pronaći ispod mlađih građevina ili pod zemljom na mjestima gđe su postojala
manja naselja pod vizantijskom intervencijom, utvrđenja na strateški važnim položajima,
duž puta, u rejonu obližnjih gradova.
Ovaj kulturno-graditeljski sloj trajao je, generalno uzev, do 11. vijeka zaključno.
Srednji vijek
Klasično doba srednjeg vijeka u našim krajevima obuhvatilo je raspon od XII
do XIV stoljeća. To je razdoblje jačanja komunalne autonomije urbanih centara koji
su stekli atribute srednjovjekovnog grada: statut i samoupravu, sjedište episkopije
sa katedralnom crkvom, gradske zidine.
Srednjovjekovni gradovi bili su središte zanatstva i trgovine, spojne tačke
između karavanske trgovine feudalnog zaleđa i pomorske trgovine koja je povezivala
razne krajeve i obale. Oni su sve više postajali centri ukrštenog djelovanja
različitih kultura i umjetničkih iskustava. Vrhunska graditeljska dostignuća
toga vremena, nastajala su unutar bedema ili u njihovoj neposrednoj okolini.
U arhitektonsko-stilskom pogledu, to je bio period romanike i rane gotike koji
je stvorio monumentalne katedrale, palate plemića i kamene kuće građana, društvene
i privredne građevine. Dijelovi arhitektonskih objekata iz tog vremena nalaze
se danas u nedalekom Kotoru i Dubrovniku. Brojne zgrade su nestale kao žrtva
potresa, požara, ratnih sukoba ili zbog neminovnog dotrajavanja konstrukcija
i promijenjenih potreba korisnika.
U oblasti Herceg-Novog od XII pa do pred kraj XIV vijeka, nije bilo ni jednog naselja u rangu srednjovjekovnog autonomnog grada. Iz ovoga vremena potiču pojedina središta episkopija sa manastirima i crkvama-zadužbinama koje su podizali vladari iz loze Nemanjića. U nekima od njih, sačuvani su fragmenti arhitekture i fresaka visokog kvaliteta. Burna vremena koja će uslijediti bila su razlog ili povod da se uništavaju graditeljska ostvarenja nastala u okviru srpske srednjovjekovne države i u kulturnoj sferi Vizantije. Do naših dana doprli su skromni ostaci u Savini, Bijeloj i dr.[2]
Osnivanje Herceg-Novog [3]
Herceg-Novi je nastao kao rezultat trajnih nastojanja bosanske države da osnuje grad na obali mora preko koga će steći trgovinske i kulturne veze sa drugim zemljama i gradovima. Tome na putu stajao je snažan monopol Dubrovnika koji je svoja prava branio privilegijama dobijenim od raznih vladara za razvoj karavanske trgovine, prodaju soli i pomorske veze sa susjednim zemljama.
Poslije pokušaja da trgovište osnuje kod ušća Neretve, bosanski kralj Tvrtko utemeljio je grad u Župi Dračevici koji je pored ostaloga imao ulogu da štiti trgovinu, a potom i proizvodnju soli u zalivu prema Sutorini.
Osnivač je svome gradu 1382. godine odredio ime Sveti Stefan, koje će za njegovih nasljednika promijeniti u Herceg-Novi.
Za razliku od drugih srednjovjekovnih gradova nastalih u ovim oblastima, Herceg-Novi je utemeljen u vremenu kada je državna samostalnost počela postepeno da se ruši pod naletom turskih osvajača. Život Herceg-Novog pod bosansko-hercegovačkim vladarima trajao je tačno jedan vijek. Za to vrijeme, uprkos smetnjama, ograničenjima i ratnim sukobima, Novi se razvio iz utvrđenog uporišta u gradsko naselje. Gde je bio Tvrtkov Sveti Stefan još nije potpuno naučno dokazano. Na osnovu dosadašnjih proučavanja, terenske situacije i vidnih materijalnih ostataka, jezgro srednjovjekovnog grada nalazilo se na dominantnom i prirodno utvrđenom položaju, koji je kasnije nazvan Forte mare.
Osnivač je pored terenskih pogodnosti ovdje mogao naći i delove antičkih utvrđenja koja su branila ulaz u zaliv na položaju nekadašnjeg trajektnog pristaništa. Nadogradnjama i uz korišćenje drvene građe, dalo se relativno brzo osposobiti za odbranu i boravak posade.
Dijelovi zaštitnog zida u podnožju mogli su štititi spoj tvrđave sa pristanom. Primjena drveta rasprostranjenog u oblastima bosanske države doprinijela je bržem i potpunijem nestajanju građevinskih elemenata na kraju XIV vijeka.
U vrijeme Herceg Stjepana Vukšića - Kosače, Novi je proširio pojas utvrđenja kojima je obuhvaćeno naselje sa rezidencijom, stambenim zgradama, privrednim objektima, crkvama i ostalim atributima naselja gradskog tipa. U toku terenskih istraživanja obavljenih poslije zemljotresa 1979. godine na položaju Sv. Jeronima, otkriveni su temelji i prizemni djelovi crkve podignute u XV vijeku sa fragmentima gotičkog stila. Prema arhivskim podacima, crkvu su podigli dubrovački graditelji.
Detaljna terenska opažanja, osobito na fasadama kuća, otkrila su na nekoliko
mjesta tehniku gradnje koja se može vezati za razdoblje kasne romanike ili rane
gotike sa kraja XIV vijeka.
U temeljnoj zoni i pod turskim i mletačkim nadogradnjama, nalaze se dijelovi
bedema i kula srednjovjekovnog Novog.
Grad je tada mogao imati jedna vrata prema luci i druga kopnena prema središtu
i kasnijem predgrađu.
Mali stepen sačuvanosti materijalnih ostataka iz bosansko-hercegovačkog perioda
i veliki značaj za rekonstrukciju nekadašnje strukture grada obavezuju na krajnji
obzir prilikom sadašnjih sanacionih radova. To se može postići jedino uz stalan
stručni nadzor, registrovanje i očuvanje građevinskih pronađenih ostataka u temeljnoj
zoni ili u ruševinama i šutu.
Ovaj kulturno-istorijski interes ne smije biti prepušten pojedinačnim investitorima
ni podređen potrebama izvođača radova, što se na žalost tokom posljednjih godina
događalo.
Herceg-Novi pod Turcima
Turska vlast u Novom trajala je dva vijeka (1482-1687). I za nove vladare,
grad je sačuvao važnost koju je imao za osnivače. On je bio prirodan izlaz hercegovačkog
zaleđa na more, veza sa posjedima i utvrđenjima na kopnu, baza za snabdjevanje
garnizona i naselja hranom, solju, oružjem, proizvodima manufakture i dr.
Turci su poklanjali veliku pažnju utvrđenjima Herceg-Novog i njihovom adaptiranju
za primjenu vatrenog oružja koje se razvijalo u to doba. Pretežan dio do danas
očuvanih fortifikacija potiče od Turaka. To su pored bedema i kula oko naselja,
i posebne tvrđave koje su ih "flankirale" Kanli Kula i Forte mare, a nad gradom
tzv. Španjola koju su takođe Turci podigli.
Unutar grada, Turci su naslijeđene objekte prilagodili svojim potrebama, životnim
navikama i vjeri. U središtu je formiran rezidencijalni kompleks zapovjednika
grada sa odajama za stanovanje i prijeme, i amamom koji je bio povezan sa vodovodnom
i kanalizacionom mrežom.
Hrišćanske bogomolje pretvorene su u džamije, među kojima su dvije najveće bile
na položajima sadašnje pravoslavne i katoličke crkve, sa malim trgovima okruženim
zgradama. Ove ansamble povezivale su dvije glavne ulice sa nekoliko poprečnih
koje su se sačuvale do danas.
Od stambenih objekata toga vremena, postoje ostaci duž paralelnih ulica sa
bondručnim pregradnim zidovima.
Van grada utvrđenog bedemima, razvijalo se predgrađe sa čaršijom na kojoj su
se sticali putevi iznad pristaništa.
Turski Novi pretrpio je velika razaranja 1667. godine, koja su registrovana
na pojedinim arhivskim planovima iz vremena neposredno prije i poslije mletačke
opsade i osvajanja grada.
Do kraja turske vladavine, podizani su i u okolini Herceg-Novog tzv. doksati,
prostranije kuće na sprat, koje su mogle pripadati vlasnicima obradivog zemljišta.
Pored njih, bilo je nesumnjivo i skromnijih stambenih zgrada, mlinova ili kamenih
mostova, od kojih su pojedini produžili da traju do ovog vijeka.
Herceg-Novi kao mletački Castel Nuovo
Mlečani su preoteli Novi od Turaka 1687. godine i držali su ga do propasti
Republike Sv. Marka 1797. godine. U ovom periodu dugom 110 godina, Venecija
je koristila osvojeni grad kao Castel Nuovo. Novi je bio jedno od utvrđenih
uporišta za nastavak dugotrajne borbe sa turskom imperijom, koja je prešla zenit
svoje moći.
Grad je u momentu osvajanja bio jako oštećen borbama, kao i nezalječivim posljedicama
snažnog potresa, koji je teško pogodio široku oblast južnog primorja od Dubrovnika
do Kotora.
Mletačka vlast dala je prednost obnovi fortifikacija, koje nisu izgubile odbrambeni
značaj, jer su Turci još bili u zaleđu i u pojedinim primorskim gradovima. Osnovni
urbani sklop je sačuvan i dalje. Društveni i kulturni objekti zadržali su iste
položaje. Džamije su pretvorene u hrišćanske bogomolje, a rezidenciju turskog
poglavara, zauzeo je mletački zapovjednik.
Na granici gornjeg i donjeg grada, nastaje samostan Sv. Frane sa vojnom bolnicom
uz njega. Drugi samostan sa crkvom Sv. Ante podignut je na zapadnoj strani van
predgrađa, koje se postepeno širilo.
U ovom razdoblju, stari lazaret ispod Sv. Ante bio je napušten, a novi je izgrađen
u Meljinama u oblicima koji su do danas najvećim dijelom sačuvani.
Povlačenjem Turaka iz Boke i neposrednog zaleđa, kao i prestankom direktne opasnosti od gusarskih prepada, počeo je proces pomjeranja naselja iz pozadine i sa viših položaja prema obali. Na položajima gde su postojale prirodno zaštićene luke, formirani su pristani i građena mola, a na obali podizani magacini za smještaj robe. Na tim mjestima rasla su naselja pomoraca, trgovaca i vlasnika jedrenjaka. Među podignutim objektima, isticali su se dimenzijama, solidnošću gradnje i baroknim ukrasom "palaci" kapetana i drugih pripadnika građanskog staleža i pojedinih plemićkih familija.
Jedno stoljeće ubrzanog prosperiteta i graditeljskog zamaha oformilo je obalne aglomeracije Boke, među kojima su pojedine sticale status primorskih opština sa određenim privilegijama. U tom pravcu, razvijala su se naselja od Meljina do Bijele, mada nisu dosegla nivo kakav su ostvarili nedaleki Perast i Prčanj.
U Toploj je od godine 1718. pa do propasti Mletačke Republike 1797. godine, postojala lokalna samouprava - "komunitad". Dukalom dužda Jovana Kornelija, odobreno je bilo osnivanje opštine, dodjela zemalja, kao i popravke ili gradnje crkvi i manastira pravoslavne vjeroispovjesti (nel loro Rito Greco-Serviano).
Iz toga perioda potiču dva crkvena ansambla: jedan u Toploj i drugi manastir u Savini. Na obje lokacije, pored starijih i manjih crkava, podignute su tokom 18. vijeka prostranije crkve za veći broj vjernika i drugi objekti za život sveštenika i monaha.[4]
I u drugim obalnim naseljima, podizane su prostranije crkve, pojedine i sa kupolama.
Seoska naselja[5]
Povlačenjem Turaka i smjenom vrhovne vlasti, otvoren je proces velikih migracija
i demografskih promjena, koje su zahvatile Novi i njegovo zaleđe. Migracioni
talas, koji se pod pritiskom Turaka kretao iz Hercegovine prema obali, zasnovao
je seoska naselja na novim lokacijama ili na položajima starijih. Mnoga bratstva
dobijala su od mletačkih vlasti dozvole za osnivanje sela i podizanje domova.
Takođe i za korišćenje zemljišta, koja su ranije bila u posjedu turskih feudalaca.
Tako je stvorena tampon zona, koja je i ovdje imala da štiti interese Mletačke
Republike u njenom dugom sukobu sa Turcima.
U zavisnosti od obradivih polja, pašnjaka i šumskih pojaseva, od izbora i trasa
prilaznih puteva, sela su bila kompaktna ili ekstenzivna. Postepenim porastom
pojedinih porodica i bratstava, razvijali su se zaseoci sa nizovima zgrada i
pratećih ekonomskih objekata. Uz prvobitnu kuću osnivača, dograđivani su objekti
u nizu, koji su pripadali potomcima i članovima iste familije.
Najveći broj seoskih naselja i zgrada do danas sačuvanih na teritoriji opštine
Herceg-Novi potiče iz vremena velike migracije započete krajem 17. stoljeća.
Seoske aglomeracije u primorskoj zoni pokazuju primjere veće kompaktnosti,
koja je ovdje mogla biti uslovljena kako konfiguracijom terena i atarom, tako
i tradicijom gradnje. U nekim mjestima Luštice, kao što su Mrkovi i sl., osjeća
se uticaj gradske arhitekture, kakva je tada masovno podizana u obalnom pojasu.
To se ispoljava u izvjesnoj regulaciji i grupisanju zgrada, formiranju dvorišta,
a takođe i na elementima fasadne obrade. Mikroklimatski uslovi ovdje su vrlo
slični onima na obali mora, pa su iz toga proizašli agrikultura i graditeljstvo.
Između obalnih naselja i sela ovoga tipa, gubi se oštra granica urbanog i ruralnog.
Razlika je u procentu uticaja gradske i seoske sredine i kulture. Obije ove
grupacije čine široku skalu prelaznih tipova, u čemu se očituje jedna od bitnih
i specifičnih oblika Boke Kotorske.
Na obroncima Orjena, sela su otvorenog tipa formirana od više zbijenih zaseoka
međusobno razdvojenih manjim ili većim prostorom atara, makije ili goleti, zavisno
od geografskih uslova smještaja.
Osnovna grupacija-zaseok pripadala je jednom bratstvu, razvijenoj familiji
po kojoj i nosi ime. Takav je najveći broj slučajeva. Na manjoj ili većoj udaljenosti,
oblikovana je slijedeća aglomeracija, koja je mogla pripadati drugoj porodici.
Ovakvi ansambli podizani su duž izohipsi na strmom terenu, sa ulazima na nižoj
strani. Iznad prizemnih poluukopanih ekonomskih prostorija nalazi se gornja etaža
(visoko prizemlje ili sprat), koja služi za stanovanje.
Kuće su građene od kamena sa krovovima na dvije vode. Uz kuće su i prateći,
prizemni objekti: staje za stoku, ostave za alat i dr. Na nekoliko mjesta sačuvana
su stara gumna kružne osnove, popločana kamenom.
U zoni ljutog krša sela su formirana u dolinama gde je erozija nataložila plodnu
zemlju u malim obradivim oazama - vrtačama. Takve nevelike površine očišćene
su od kamena i omeđene suvozidom, ponekada u terasastim kompozicijama. U ovim
krajevima, gde je plodne zemlje bilo tako malo da je jedva osiguravala golu egzistenciju,
nikakav objekt nije podizan na površini polja ili obradive okućnice. Kuće su
građene na graničnoj zoni između vrta i pašnjaka na kamenitom podnožju iz koga
su nikle.
Ova tradicija postala je nepisani zakon opstanka pod najskromnijim prirodnim
i društvenim uslovima, koji su tada i u tim krajevima stajali na raspolaganju.
Ovakav tip ustaljen u ljutom kršu najbolje otjelovljuju Ubli i Kruševice.
Ubli su obrazovani u dolini okruženoj ogoljenim padinama sa planinskim klimatom
u krajnje oskudnim prirodnim pogodnostima. Sadrži nekoliko grupacija bratstava
po obodu plodnih zona i kompleks crkve i groblja u središtu.
Selo Kruševice formirano je u kotlini sa strmijim stranama koje prelaze u golet.
Sa puta iznad ovog položaja, sagledava se cjelina sastavljena od nekoliko kompaktnih
grupacija kuća uz obod kotline. Na približno centralnom položaju nalaze se škola
i crkva okruženi grobljem.
Seoska groblja i crkve
Na istaknutim i pristupačnim položajima, formirane su seoske nekropole. Oko
crkve formiralo se groblje ograđeno masivnim suvozidom. Crkve su u najvećem broju
jednobrodne, sa polukružnom apsidom i zvonikom na preslici. Razlikuju se po
dimenzijama, tehnici gradnje i primjeni dekorativnih elemenata, koji su mahom
rijetki i skromni.
Najveći broj crkava građen je poslije velike migracije s kraja 17. vijeka, uporedo sa formiranjem sela. Neke su podizane na lokacijama bogomolja znatno veće starosti, o čemu postoje podaci u izvorima, kao i na terenu, gde se mogu zapaziti ostaci starijih faza gradnje, ugrađene spolije ili fragmenti plastike. Pojedine male crkve rustične gradnje imaju podove ispod nivelete okolnog terena, što takođe može biti indikator znatne starosti, osobito prizemnog pojasa građevina. Na bolje obrađenim objektima, vide se elementi ili uticaji baroknih oblika, kakvi su u to doba razvijani u obalnom pojasu.[6]
Crkve koje su pregrađivane ili podizane poslije propasti Mletačke Republike
pokazuju eklektična rješenja.
U sadašnjoj situaciji, najstariji grobovi razlikuju se od kasnijih po rustičnim
pločama, utonulim ili skoro pokrivenim zemljom. Ponegdje se naziru izlizani natpisi,
ili skromna dekoracija. Starijoj fazi pripadali su i nadgrobni krstovi, danas
takođe utonuli sa očuvanim donjim krakom. Buduća arheološka istraživanja na pojedinim
seoskim nekropolama van aktivne funkcije daće odgovore o starosti grobova na
osnovu sačuvanih grobnih priloga. Tada će moći sa više izvjesnosti da se utvrdi
starost grobnih cjelina, a preko njih i seoskih naselja, među kojima su pojedina
nastala još u ranom srednjem vijeku.
Pored crkava podizane su i kamene zgrade, prizemne ili jednospratne, od kojih
su mnoge danas van funkcije ili djelimično srušene, bez krova i tavanica. Ovi
objekti služili su za stanovanje sveštenika, dok su im prostorije korišćene za
školu. Pored toga, u njima su održavane tzv. "Bracke" (bratske), skupovi porodičnih
starješina na kojima su donošene odluke važne za život sela.
Osim vjerskih i memorijalnih funkcija u crkvama i oko njih, odvijale su se prosvjetne
i upravne namjene, što im je davalo ulogu i rang centara društvenog života.
Stoga, pri istraživanju i vrednovanju ovog naslijeđa, treba uzeti u obzir čitav
opseg njihovih nekadašnjih uslova u životu seoske zajednice, a ne samo onu primarnu-vjersku.
Pod vlašću Austrije
Tokom austrijske vladavine koja je smijenila mletačku i trajala oko 120 godina,
u oblasti graditeljstva dogodile su se brojne promjene. One su zahvatile u većoj
mjeri sam grad, njegovu neposrednu okolinu i obalna naselja.
Kao prvu promjenu treba istaći prestanak odbrambene uloge pojasa fortifikacija, koje su Novi štitile oko četiri stoljeća. U prošlom vijeku počinje napuštanje, a potom i djelimično rušenje zidina i kula, na čijim se položajima i trasama podižu novi objekti koji svojim volumenima nadmašuju nekadašnje fortifikacije. Zgrade popunjavaju i prostore iza spoljašnje strane zidina, koji su nekada bili zabranjeni za gradnju.
Tako se postepeno gube jasne granice između grada i podgrađa. Unutar grada podignute su pravoslavna i katolička crkva. Starije kamene kuće su nadograđivane, čime je pogoršavan odnos između objekata i slobodnih prostora.
Na području van Starog grada, i ovdje kao i na drugim mjestima, podižu se stambene višekatnice za rentu, te drugi objekti za potrebe nove administracije, javne službe, škole, bolnice i dr. Ove građevine unose u ambijent krupne mase koje nadmašuju svojim dimenzijama i položajima tradicionalne blokove starijih kamenih kuća i crkava.
Slijedeća promjena nastupila je u tehnici gradnje i na fasadama zgrada. U prošlom vijeku započinju opadanja klesarske vještine i korišćenje lošijeg mješovitog materijala. Pored kamena koji je upotrebljavan za pragove otvora, završne i kordon vijence, u primjeni je i opeka ponekada u kombinaciji sa lomljenim kamenim blokovima. Ovakve površine su pokrivene malterom, u kome su imitirani oblici i profilacije dotada izvođeni u klesanom kamenu.
Arhitektonska dekoracija izvođena je u eklektičnim oblicima kombinovanih neostilova, a omalterisane površine pokrivane su bojom. Nerijetko, stariji objekti sa kamenim fasadama dobijali su ovakav malterni i polihromni plašt, ispod čijih se oštećenja sagledava prvobitna tehnika gradnje. U obalnom pojasu sačuvane su do danas mnoge zgrade u oblicima i obradi svojstvenoj prošlom vijeku.
Slične, ali postupnije promjene događale su se i po selima u kojima je trajao tip naselja po zaseocima i okućnica sa stambenim i pomoćnim objektima. Popravljene su dotrajale ili su podizane nove crkve okružene grobljima na kojima se javlja tip porodičnih grobnica u obliku sarkofaga.
Prošli vijek značio je kraj stare trgovačke flote sastavljene od jedrenjaka. Pojava parobroda i povećanje njihove tonaže, zahtijevali su i gradnju novih operativnih obala i mola isturenih prema dubljem moru. Promjene su se događale i u kopnenom saobraćaju utičući na mrežu puteva i topografiju naselja. Nekadašnja gotovo isključiva veza između pojedinih naselja duž obale bila je preko mora uz korišćenje barki i brodica. Stvaranjem tranzitnog saobraćaja za potrebe vojske, snabdijevanje i bržeg putovanja, trasirani su isprva putevi uz samu obalu. To se postizalo nasipanjem ili presijecanjem, zavisno od konfiguracije. Tada su zatrpavani pojedini mandrači ili presijecana mola. Ovakvi putevi postajali su ulice-šetnice prema centralnom dijelu naselja. Duž takvih riva, podizani su drvoredi i aleje od mediteranskih i tropskih vrsta, posebno palmi. Uporedo s tim, nastavlja se i razvija kultura vrtova, među kojima su se pojedini isticali rijetkim biljnim vrstama, razvijenim stablima i dekorativnim kompozicijama.
U Jugoslaviji
Po završetku Prvog svjetskog rata i uključenjem Boke u novo-formiranu državu Jugoslaviju, pojačan je proces industrijalizacije započet u prošlom vijeku. U obalnom pojasu pojavljuju se raznovrsne tvornice, postrojenja, skladišta. Novi elemenat koji bitno utiče na urbanizaciju jeste željeznička pruga provučena do Zelenike, koja postaje važan prometni čvor. Sve ovo utiče na promjenu urbanog pejzaža. Ponajviše željeznička pruga koja je prosječena uz samu obalu, formirajući u kamenitim grebenima usjeke i nasipe, mostove i tunele. Pored ostalog, morali su biti probijeni bedemi Starog grada i posebno Citadela. Oblikovanje većih industrijskih, društvenih i stambenih objekata, omogućila je primjena novog materijala, betona i armirano-betonskih konstrukcija. Javljaju se prelazni oblici i kombinovana rješenja armirano-betonskih tavanica i fasada sa kamenom oblogom. Novi tip konstrukcija i materijala za hidroizolacije stvorio je tip ravnih krovova, koji unose nove paralelopipedne oblike u ambijent sa tradicionalnim kosim krovovima pokrivenim kanalicama ili crijepom. Mogućnosti koje pruža nova građevinska tehnika koriste se za oblikovanje otvora velikih raspona. Široki izlozi otvaraju se u prizemljima stambeno-poslovnih zgrada. To se nerijetko čini i na starim kamenim kućama, ne uzimajući u obzir stabilnost zgrada i njihova arhitektonska rješenja. Konačno, skeletne konstrukcije dozvoljavaju da se na fasadama pojavi samo raster strukture, a polja između nosača zastakle.
Poslijeratna izgradnja uvela je tipove zgrada za kolektivno stanovanje: lamele i solitere najčešće u grupacijama, sa okolnim terenom za parkiranje vozila i zelenim parterima. Izvođenje ovakvih objekata iziskivalo je najčešće velike zahvate u tlu i promjene konfiguracije terena.
Razvoj turizma, posebno zdravstvenog, omogućio je podizanje više hotela i stacionara za ležanje, najviše u Igalu. Na suprotnoj strani prema Meljinama, razvio se bolnički kompleks. Klimatski uslovi i druge prirodne pogodnosti utiču da se ovaj pravac izgradnje i dalje širi.
Ukidanjem željezničke pruge, njena dosadašnja trasa iskorišćena je za uspostavljanje šetnice uz more od Igala do Meljina. Time je na najbolji mogući način dosadašnja mana pretvorena u vrlinu. Šetalište Pet Danica postalo je bitan kvalitet rivijere Herceg-Novog, koji još nije u potpunosti iskorišćen.
Povoljan mikroklimat i razvijena tradicija hortikulture dali su današnjem Herceg-Novom obilježje vrtnog grada, što se osobito zapaža u panorami prema zalivu.
Promjene u seoskom području tekle su postepenije nego u gradu, i utoliko sporije ukoliko su sela udaljenija od obale. Ova neravnomjernost ublažava se probijanjem novih puteva i asfaltiranjem postojećih sa makadamom ili kamenim nabačajem. Paralelno sa svim, pojačava se električna mreža za rasvjetnu i termo-tehničke potrebe.
Na pogodnim lokacijama kraj obale, u selima oko zaliva i na obroncima Orjena, formiraju se vikend naselja, kako za stanovnike Novog, tako i za korisnike iz udaljenih krajeva. Ovakve grupacije unose nove, ne uvijek usklađene akcente, u gradski ambijent i prirodni pejzaž. Rađene bez potpune tehničke dokumentacije ili na bazi tipskih projekata iz kataloga pripremljenih za druge regione, one se udaljavaju od formule povezivanja arhitekture sa tlom i tradicijom gradnje.
Promjene poslije zemljotresa 1979. godine
Postepeni i ravnomjerni tok urbanizacije prekinut za kratko vrijeme dejstvom
zemljotresa nastavljen je širim zamahom koji donosi brze promjene, posebno u samom
gradu i pojasu uz more. Za proteklih šest godina, sanirani su ili izgrađeni
mnogi objekti i uspostavljene prekinute funkcije života. U panorami Novog, pojavili
su se ansambli stambenih višespratnica, hoteli, ugostiteljski objekti.
Društvenu gradnju prati i privatna, koja je skoncentrisana najviše u poluprstenu
iznad Starog grada. Nedostatak stambenog prostora, pojačan dejstvom zemljotresa
i migracijama prema gradu, rješavao se ubrzanom gradnjom porodičnih kuća na lokacijama
koje nisu topografski podesne ni komunalno opremljene. Iznuđeno rješavanje stambenih
problema otvorilo je lanac posljedica i novih obaveza ekipiranja takvih naselja:
vodovod i kanalizacija, elektromreža, asfaltiranje puteva, objekti društvenog
standarda i sl.
Stambena naselja u okolini grada
U zoni iznad Starog grada podignute su stotine kuća, često u kompaktnim grupacijama
diktiranim reljefom terena. Veliki broj zgrada još je nedovršen, mada se prostori
već koriste. Česta je pojava da se izgradi prizemlje, i ostavi armatura za nastavak
konstrukcija.
Mnoge zgrade su neomalterisane ili neobojene. Sve to ostavlja utisak brze i
polovične gradnje diktirane hitnim potrebama smještaja u opštoj oskudici stambenog
prostora.
U panorami Herceg-Novog tokom proteklih godina, naročito poslije zemljotresa,
pojavile su se aglomeracije stambenih zgrada na strmim obroncima iznad grada.
Zahvaljujući topografiji terena, ovaj lanac stambenih naselja dobio je nezasluženo
istaknuto mjesto u opštoj slici gradskog područja.
Ovde se nameće poređenje na relaciji staro-novo. U obalnom pojasu, znatan broj starih kamenih kuća ostao je poslije zemljotresa napušten - privremeno ili trajno i u manjem ili većem stepenu oštećenosti. Mnogim takvim kućama na izuzetno dobrim lokacijama, još je neizvjesna sudbina. S druge strane, ubrzano niču stambene grupacije i čitava periferna naselja na urbanistički problematičnim lokacijama, nošena snagom nužde. Dva gotovo potpuno odvojena toka iste, stambene oblasti imaju kao konačan rezultat sljedeće nepovoljnosti: isforsirane lokacije novogradnji i prepuštanje starih oštećenih kuća neizvjesnoj sudbini. Sa gledišta zaštite graditeljskog nasljeđa, ovakav proces izaziva dva loša dejstva: zanemaruje nasljeđe i ugrožava ambijent zaleđa Starog grada.
Grupacije stambenih solitera
Opšti proces urbanizacije, prelaženja stanovništva iz okoline ili udaljenijih
mjesta u grad, zahvatio je i Herceg-Novi. Time je pojačana stambena izgradnja
- društvena i privatna.
U terenskim okolnostima koje stoje na raspolaganju za izgradnju u hercegnovskom
amfiteatru strmih strana, nastale su masivne grupacije solitera među kojima
se ističu oni u Igalu i Toploj. Njihova koncentracija, dimenzije i dominantni
položaji, stvorili su nove snažne konstante u najširoj panorami, posmatrano
sa suprotne obale zaliva ili od ulaza u Boku. Daljim širenjem ovakvog načina gradnje
u neposrednom zaleđu obalnog pojasa niže tradicionalne gradnje, nastali su neprelazni
kontrasti starog i novog. Zgusnuta visoka gradnja riješila je ili barem ublažila
pitanje gradivog zemljišta, ali je poremetila opštu sliku i ravnotežu starijeg
naselja i njegove prirodne pozadine.
Kako će i nadalje potreba za stambenim i radnim prostorima nadmašivati raspoložive kapacitete, neizbježno će se mijenjati odnos izgrađenih i slobodnih prostora u korist prvih. U ambijent Herceg-Novog izrazito pejzažnih vrijednosti i tradicionalne ravnoteže između kuće i vrta, stana i zelenila, zatvorenog prostora i slobodnih vidika, nadiru velegradski maniri i rješenja koja djeluju kao tuđa. Mada se mogu nalaziti razlozi za soliterske grupacije u topografiji, ekonomičnosti gradnje, primjeni industrijske tehnologije i sl., ne može se izbjeći utisak neravnoteže između graditeljske i stambene kulture prošlosti i ove naših dana. Uprkos superiornijoj tehnici gradnje i višim standardima stana u novogradnji, stanovanje u tradicionalnim kućama gde je zelenilo vrta sastavni dio stana znači neprevaziđenu prednost koja se danas ne može postići za višestruko povećani broj kuća.
Obalni pojas od Igala do Meljina
Vezni motiv područja je Šetalište "Pet Danica", uspostavljeno na trasi nekadašnje
željezničke pruge u dužini od nekoliko kilometara. Ova jedinstvena pješačka "magistrala"
pored ostalih funkcionalnih pogodnosti, omogućava neprekinut i neometan doživljaj
grada i predgrađa sa obale i mora. U razvijenoj panorami koja se otvara, sva
se naselja i ansambli opažaju svojim glavnim pročeljem.
Za razliku od drugih rivijera sa mješovitim saobraćajem, ovdje je osiguran
sabran doživljaj panorame, pejzaža, graditeljskih ostvarenja i spomeničkih vrijednosti.
U nekoliko kilometara obalnog područja, došla je do najvećeg izraza sinteza
primorske mediteranske flore i tradicionalnog graditeljstva, ostvarenje kulture
življenja.
Geneza Herceg-Novog ovdje se može najbolje pratiti u slijedu od šest stoljeća,
sa strmim gradom kao centralnim motivom, krilnim predgrađima, Toplom i Savinom
utopljenim u zelenilo do Sutorine i Meljina na krajnjim tačkama.
Više poprečnih veza, strmih ulica ili stepeništa omogućava pristup u središte
područja Stari grad i Zapadno podgrađe. Daljim zahvatima treba ostvariti gušće
i koliko je moguće lagodnije pristupe sa obale prema starim aglomeracijama,
kao i obratno iz naselja prema moru. To se posebno odnosi na Stari grad i područje
istočno od njega gde još prevladava stanje polusređenosti i oporavka od dejstva
zemljotresa. Objekti i prostori za kraća zadržavanja i odmor sa odgovarajućim
sadržajima treba da budu ravnomjerno raspoređeni i od hotela "Plaža" prema Meljinama,
čime bi se povećala privlačnost i ovoga dijela šetališta.
Od Meljina do Bijele
Na području od Kumbora do Bijele, zapaža se slijedeća pojava: veliki broj oštećenih
kuća ostao je u stanju u kakvom se našao poslije zemljotresa, a pojedini objekti
su još dotrajaliji nego što su bili 1979. godine. Na istim vlasničkim parcelama
kraj starih kamenih kuća, podignute su nove porodične zgrade sa jednim ili više
stanova u visini od jednog do dva sprata. Neke stare kuće su postepeno rušene
da bi se iz njih izvadio kameni materijal za novogradnje.
Rasprostranjenost ove pojave postala je pravilo uz rijetke izuzetke. Brojni
vlasnici privatnih zgrada riješili su svoja stambena pitanja podizanjem novih
kuća. Za razliku od stanja poslije zemljotresa kada su pravljeni planovi obnove
postradale arhitekture, sada, šest godina kasnije postaje izvjesno da će mnoge
kamene kuće biti žrtvovane: postepeno i prećutno. Ne ulazeći u razloge ovakve
prakse, može se zaključiti da će se kroz nekoliko godina znatno promijeniti graditeljski
ambijent u obalnom pojasu; iz njegovog mozaika ispašće jedna po jedna, mnoge
kockice tradicionalnog lika Hercegnovske rivijere.
Opisani proces naročito je rasprostranjen oko privredno razvijenog jezgra, kao
pr. kraj brodogradilišta i sl., gde je val novo-gradnje jači. Prolazeći kroz
ovo područje, dolazi se do zaključka da su kamene zgrade na mnogim mjestima preostale
uslijed nedostatka sredstava, a ne zbog obzira prema naslijeđenoj arhitekturi.
Opisanih pojava ima i na drugim mjestima, ali su ovdje već dovedene do stanja
iz koga teško da ima povratka. Taj tok očigledno namjeran i doslijedan ne može
se smatrati usklađenim sa planovima očuvanja graditeljskog naslijeđa. Ono što
je zemljotres načeo, privatni graditelji uz pomoć društvenih kredita su nastavili,
a ponegđe i završili. Ukoliko se i nadalje bude razvijao ovakav trend, stare
kuće uz obalu postajaće sve veća rijetkost.
Pregradnje starih kuća po selima
Broj i opseg zahvata na starim kamenim zgradama opada sa udaljenošću od grada
i dobrih puteva po kojima se mogu kretati kamioni za prenos građevinskog materijala
i opreme. U selima na obodu područja opštine, još se mogu vidjeti kuće pokrivene
kamenim pločama i prizemljuše sa pokrovom od slame.
Val obnove i prilagođavanja naslijeđenih zgrada sadašnjim životnim potrebama pokazuje određenu zakonomjernost i sličnost postupaka. Ukoliko su objekti pretrpjeli oštećenja od zemljotresa, primjena armirano betonskih konstrukcija je masovnija. Drvene tavanice zamjenjuju se betonskim pločama. Krovne konstrukcije se ili obnavljaju u potpunosti korišćenjem nove građe ili se mijenja neposredna podloga pokrivača. Najčešće, stara kanalica ustupa mjesto crijepu (mediteran ili francuzica). Sa promjenama konstrukcija, nastaju ponegde i promjene spoljašnjeg oblika: podižu se tavanski nazidci da bi se dobila stambena potkrovlja, a time se obično gubi jedan od karakterističnih motiva arhitekture ovog regiona: videnica.
Takve promjene odlike, pada, pokrivača, i dimnjaka oduzimaju staroj arhitekturi njene osobenosti i svode je na uprošćene i osiromašene geometrijske oblike.
Postepeno se gubi jedna od bitnih odlika tradicionalne kuće: njena prilagođenost terenu i sraslost sa tlom nad kojim je podignuta. Ovaj kvalitet je najizraženiji na položajima gde je objekat temeljen na živoj stijeni. Njen vrh je zaravnjen u neophodnom obimu, tako da kameni masiv čini prirodni postament zgrade. Od izvađenog materijala, nastavljena je gradnja prizemlja i formiranje pristupnih rampi, kamenog stepeništa nad svodom pred ulazom na spratu kuće (odnosno visokom prizemlju).
Namjesto ovakvog spajanja objekta sa prirodnim postamentom, danas je sve masovnija
pojava grubih i oštrih veza terena sa prizemljem, a naročito sa spratom. Među
takvim elementima ističu se spoljašna betonska stepeništa sa podestima, terasama,
nošena stubovima od ispunjenih azbestnih cijevi i sličnih podupirača. Njihova
masovna rasprostranjenost sve više osvaja seoske naseobine, gde se javlja ne samo
na novogradnjama, već i uz stare kamene kuće. Sa ovakvom pojavom, cjelinu čini
i terasiranje okolnog terena, gde se namjesto blagih kamenih rampi formiraju
betonski trotoari oko kuća i prostrani platoi ispred zgrada.
Na rustičnim kamenim pročeljima sa široko dersovanim graničnim površinama blokova,
rade se fuge od cementnog maltera, ili se krpe ranije omalterisane površine.
Beton i cementni malter koriste se kao najkraći put za postizanje praktičnog
cilja: održavanje uz skromne izdatke. Unutrašnje adaptacije projektuju se ponekad
i na fasadama; pomjeraju se otvori ili povećavaju prozori. Namjesto dvokrilnih
otvora kamenih okvira sa spoljašnjim drvenim kapcima, formiraju se horizontalni
otvori sa tri krila potpuno strani tradicionalnoj arhitekturi ovih krajeva.
Time se najgrublje remeti odnos fasadnog zida i otvora ustaljen i zakonomjeran
i kod najskromnijih rješenja narodne arhitekture. Po pravilu, promijenjeni okvir
izvodi se od betona, a potom ponegde i okreči.
Unutrašnje promjene rasporeda prostora i uvođenja sanitarnih blokova predstavljaju
neizbježan i progresivan korak. Njih prati i primjena novih materijala za obloge
i podove u skladu sa savremenim funkcijama tih prostorija. Uvođenje vode u kuće
postiže se zavisno od izvora snabdevanja: kod kuća sa starim bistijernama veza
se obezbjeđuje preko hidrofora, a u naseljima sa prirodnim vrelima razvod do
kuća postiže se i gumenim ili plastičnim crijevima razvedenim površinski. Slično
se napajaju i vrtovi na okućnicama.
Revitalizacija seoskih naselja na obroncima Orjena
Ekonomski razvoj uslovio je da mlađe generacije napuštaju sela i kuće svojih
predaka u tradicionalnim grupacijama bratstva. Promjena profesije, selidba u
grad ili duži boravak u inostranstvu, učinili su da u pojedinim kućama ostanu
samo najstariji i rijetki članovi familija. Nije mali broj objekata koji su
dugo zatvoreni, ili čak trajno napušteni. Na njima se osjećaju posljedice spontanog
propadanja, prvo krovne konstrukcije i drvenih tavanica, a potom kamenih zidova.
Na lokacijama koje su pretrpjele jače dejstvo zemljotresa, otvoreni su prodori
za ubrzanije dejstvo snijega, kiše, vlage, truljenja materijala i opšte zapuštenosti
zgrada.
Sa napuštanjem zgrada, najčešće prestala je i obrada okućnica i drugih parcela
koje su pripadale istim vlasnicima.
S druge strane, opšta stagnacija osigurava trajanje izvornih rješenja i originalnih
materijala (kamena, kanalice, škura) bez novih industrijskih proizvoda (crijep,
lim, salonit, aluminijum i sl.).
Normalno je očekivati da će se sa obnovom starih kuća događati procesi slični
onima koji su već uveliko zahvatili obalno područje. Utoliko prije što se ova
udaljenija seoska naselja nalaze van područja Generalnog urbanističkog plana,
pa su uslovi za gradnju slobodniji. Prvi bitan korak preobražaja planinskih sela
jesu komunikacije. Tada će biti moguće da se stare kamene kuće adaptiraju i
koriste i za stanovanje onih koji rade u gradu ili na obalnom području, gde je
posebno teško i skupo rješavanje stambenih problema.
Sa modernizacijom puteva, zamjenjivanjem makadama asfaltom, postaće moguće da
se za relativno kratko vrijeme i bez napora savladaju i najduže relacije između
Herceg-Novog i sela na obroncima Orjena.
Osim za stalni smještaj, stare kuće mogu služiti kao sezonsko boravište ili
za vikend naselja.
U pojedinim selima (Vrbanj i sl.) vikend kuće, samostalne ili u manjim grupacijama,
nastale su nezavisno od starih kamenih aglomeracija i u raznolikim arhitektonskim
oblicima i materijalima: od malih objekata skromne obrade, do prostorno razvi-jenijih
rješenja baziranih na kvalitetnijim projektima za izabrane lokacije.
Ovakva uporednost starog i novog ne dovodi do spoja stare arhitekture i novih
životnih funkcija: na jednoj strani vegetiraju objekti tradicionalnog graditeljstva
na smanjenoj ekonomskoj motivaciji, a na drugoj se ulažu znatna sredstva u zgrade
za povremeni boravak, čiji su oblici i materijali odvojeni od ambijenta ili
su mu suprotstavljeni.
Najpovoljnije rješenje bilo bi u spoju starih gradnji i novih funkcija. Time bi
se riješila sudbina mnogih starih kuća i čitavih grupacija u pojedinim zaseocima,
a bila bi izbjegnuta ili prostorno ograničena pojava novogradnji.
Takvoj sintezi nasljeđa i današnjih životnih aktivnosti stoje ozbiljno na putu
imovinsko-pravni odnosi i razdvojeni interesi privatnih sopstvenika starih kuća
i novopridošlih vlasnika sezonskih objekata.
Iz navedenih razloga, pokazuje se kao veoma potrebno ekonomsko i sociološko
istraživanje mogućnosti raznolikih spojeva starog i novog, a takođe dovođenje
u vezu društvenog investiranja i privatnog ulaganja.
U osnovi svih mogućih kombinacija, ne treba izostaviti jedno bitno saznanje
koje se odnosi na sva naselja: to je svijest o nasljeđu kao neotuđivom dijelu
tradicije, osjećaj pripadnosti starom kraju i želja da se sa njim ne prekinu sve
niti, utoliko prije što u mnogim slučajevima današnje napuštanje starih domova
ne znači trajnu prekomorsku emigraciju, već višegodišnje zapošljavanje u inostranstvu
ili u zemlji, van područja Herceg-Novog.
To se posebno odnosi na ne mali broj mlađih ljudi koji su sa planinskih sela
sišli u grad, gde su našli posla u industriji, turizmu, servisima, dok su stari
članovi familija ostali u zaseocima i kućama.
Pored ovog moralnog podstreka, postoje i ozbiljni ekonomski motivi za povratak
na selo, obnovu života i starih zgrada, jer sve stare naseobine, i najudaljenije
i svedene na nekoliko kuća, nastajale su nad izvorima privredne egzistencije:
uz kraška polja sa oazama obradive zemlje, na granici pošumljenih padina, blizu
planinskih vrela, nedaleko od prirodno trasiranih puteva.
Mnoge lokacije na izloženim položajima dalekih vidika prema Boki i otvorenom
moru nude izuzetne mikroklimatske uslove za povremeni ili stalni boravak i raznovrsne
rezidencijalne funkcije.
Izrazite prirodne povoljnosti postoje, počev od graničnog klimata udruženog
mediteranskog i planinskog uticaja, koji je uslovio razvoj kombinovane vegetacije
primorskog i kontinentalnog područja.
Podizanjem turističkih kompleksa izletničkih terena, ugostiteljskih objekata
i sl., otvorile bi se mogućnosti zapošljavanja okolnog stanovništva i time posredno
obnove i korišćenja starih polunapuštenih zaseoka.
Načela
U sklopu Prostornog i Generalnog urbanističkog plana Opštine Herceg-Novi, određuju
se principijelni stavovi i opšti uslovi zaštite graditeljskog nasljeđa. Specifične
odredbe i posebni uslovi definišu se kroz Detaljne urbanističke planove i urbanističke
projekte. Realizacija smjernica zaštite ostvaruje se kroz investiciono-tehničku
dokumentaciju za pojedinačne objekte, u rasponu od idejno-programskih rješenja
do glavnih ili izvedbenih projekata.
Svi navedeni nivoi planiranja, urbanističkog i arhitektonskog projektovanja,
moraju se zasnivati na utvrđenoj metodološkoj postupnosti i sadržaju koji obuhvata
sljedeće komponente: genezu i valorizaciju graditeljskog nasljeđa po osnovnim društveno-istorijskim
razdobljima; analizu postojećeg stanja sa prikazom uzroka ugroženja i propadanja;
metode sanacije i arhitektonske obnove istorijske arhitekture; programske odrednice
i uslove revitalizacije cjelina, ambijenta i pojedinačnih objekata.
Obim dokumentacije i detaljnost njene obrade zavise od kompleksnosti arhitektonsko-urbanističkih
rješenja i spomeničkih potencijala koje u sebi sadrže. Pojedinačne uslove zaštite
utvrđuje nadležni Republički zavod za zaštitu spomenika kulture. Savremena doktrina
zaštite nasljeđa tretira istovremeno i podjednako sve komponente prostora od
prirodne podloge do graditeljske nadgradnje. S toga se na nivou sinteze udružuju
rezultati istraživanja prirodne okoline i kulturno-istorijskih slojeva, koji
tvore urbanizovani pejzaž. Zbog toga se i u ovoj baznoj studiji uporedno i u
međusobnoj zavisnosti ispituju dva osnovna činioca: prirodna i stvorena sredina.
Pripremno-istražni radovi
Kod zahvata na objektima graditeljskog nasljeđa, važi opšte pravilo: istraživanje
i pronalaženje novih činjenica o istorijskoj građevini odvija se u svim fazama:
prije radova i nezavisno od njih, u pripremnoj fazi, tokom izvođenja sanacionih
i adaptacionih radova, pa i poslije njih kada se sumiraju i sintetizuju sva stečena
saznanja.
Praksa je u bezbroj slučajeva potvrdila da je prethodno ispitivanje objekta
neophodno, čak i u slučajevima skromne ambijentalne arhitekture, i da takvo
ispitivanje mora da prethodi izradi projekata. Svako izbjegavanje ili odugovlačenje
pripremno-istražnih radova ima istu osnovnu posljedicu: gubitak kulturno-istorijskih
i graditeljskih kvaliteta. Projekti koji su u neskladu sa zahtjevima zaštite
nasljeđa po pravilu ne daju ni zadovoljavajuća rješenja, jer ne koriste u punoj
mjeri vrline tradicionalne arhitekture. Time je u krajnjoj liniji oštećen investitor
i budući korisnik, jer se gubitkom podataka i kvaliteta tradicionalnog graditeljstva,
prostori i ambijenti osiromašuju. Budući da danas stari istorijski centri i
kameni objekti nisu više geta za nužni smještaj siromašnijih slojeva, već sve
češće zone višeg standarda i kulture življenja, nerazumno je prema njima postupati
kao sa novogradnjama na istorijski sterilnom tlu. To se ipak događa, naročito
u razdobljima kada su na raspolaganju znatna sredstva i srazmjerno kratki rokovi,
a ponajviše uski interesi direktnih učesnika u zahvatu prema kojima se ulaganje
vremena i novca u prethodne istražne radove smatra izdatkom koji treba izbjeći.
Na sljedećim stranicama, izloženi su osnovni elementi i faze pripremno-istražnih
radova po redoslijedu koji se u praksi primjenjuje.
Izrada uslova zaštite graditeljskog nasljeđa
O sadržaju i načinu izrade dokumentacije o graditeljskom nasljeđu, posebno spomenicima
kulture, mogu se naći metodska polazišta u zaključcima raznih savjetovanja, kao
i normativne odrednice u zakonima i uputstvima koja se izdaju u sklopu konzervatorskih
uslova.
I ovdje, kao i u drugim sličnim situacijama važi pravilo da dokumentacija treba
da bude srazmjerna postavljenom zadatku, tj. studiji, planu ili projektu. Sa
druge strane, ona po vrsti podataka koje sadrži i njihovoj sistematizaciji treba
da bude standardna, kako bi se uklopila u širi dokumentacijski kompleks. Na
taj način moguće su uporedne analize brojnih činjenica, na putu ka svođenju sinteznih
zaključaka.
Metodološki obrazac za jednu urbanu cjelinu uspostavljen je i praktično sproveden
prilikom izrade Studije graditeljskog nasljeđa i Urbanističkog projekta za srednjovjekovno
središte Herceg-Novog, Stari grad. Njegovo sadržajno jezgro može i treba da se
primjeni i prilikom izrade istovrsnih planinskih dokumenata za druge prostorne
jedinice.
Bez potrebe da se ulazi u detalje, ovdje se ukratko navode samo glavni elementi
dokumentacijskog sklopa.
Podloga za svođenje svih analitičkih podataka u grafičke simbole jeste geodetski snimak 1:500. Za gusto sazdane aglomeracije sa više faza gradnji i pojedinačne razvijene ansamble, radi se arhitektonska podloga u razm. 1:200. Ova granična razmjera omogućava obradu podataka i varijantna rješenja u rasponu od urbanističkog do idejnog projekta. Na njoj se mogu prezentovati graditeljske pojedinosti, slobodni prostori, pločnici, vegetacija, gradske zidine i unutrašnja organizacija zgrada.
Druga osnovna komponenta dokumentacije jeste anketni list za pojedinačne objekte graditeljskog nasljeđa. On treba da sadrži rubrike za lapidarno unošenje podataka o stanju zgrade i uslovima za njenu zaštitu i obnovu. U okviru stanja objekta, unose se bitni podaci o genezi, stilskoj pripadnosti i hronološkom porijeklu.
Sljedeća oznaka obuhvata prostorno rješenje: situaciju, gabarit, etažnost, dispoziciju osnove, unutrašnje komunikacije i dr. Arhitektonska obrada fasada i enterijera, izlaže se kroz sumarni opis materijala, tehnika, stilskih oblika i kompozicija, uz naglašavanje najvažnijih osobenosti građevine. Konačno, analitički prikaz sadrži stanje konstrukcija i materijala, vrste i stepen ugroženja. Deskriptivni dio ilustruju dvije-tri karakteristične fotografije manjeg formata.
Iza teksta navodi se osnovna literatura.
Na bazi navedenih podataka i analitičkih zapažanja, formiraju se uslovi zaštite graditeljskog nasljeđa, koji odgovaraju rubrikama postojećeg stanja. Tako se na osnovu geneze i kulturno-istorijskih karakteristika izvodi valorizacija objekta u cjelini i pojedinih njegovih djelova, ukoliko je u pitanju razvijeniji ansambl.
Unutar istog objekta selektivno se vrednuju izborna i potonje faze.
Valorizacija je uslov za plan intervencija, tj. polaznu ideju o tome šta se obavezno štiti, šta treba ukloniti i gde su mogućnosti slobodnog opredjeljenja projektanta. Slijedeći korak je ispitivanje prostornih uslovnosti, mogućnosti i ograničenja za instaliranje savremenih funkcija u starim objektima.
Time se trasiraju smjernice za revitalizaciju na osnovu blagovremenog ispitivanja komplementarnih spojeva tradicionalne arhitekture i današnjeg života. Podaci o konstrukcijama i građevinskim materijalima, služe kao podloga za utvrđivanje okvira potrebne sanacije: statičke, aseizmičke, zaštite od vlage, i drugih procesa propadanja struktura. Finalna obrada usmjerava se kroz uputstva za obradu fasade i enterijera.
Na kraju konzervatorskih uslova određuje se okvirni sadržaj pripremno-istražnih radova na objektu u koji spadaju: obijanja maltera, otkrivanje konstrukcija, arheološka sondiranja i sl.
Ovde spadaju i sugestije za etapnost projektovanja koja je neizbježna u slučajevima gde se nalaze višestruke faze gradnje, strogi uslovi zaštite i složen program revitalizacije.
Krajnji rezultati izloženog tehnološkog niza izrade konzervatorskih uslova zaštite graditeljskog nasljeđa mogu se prikazati uniformno kroz pregledne listove sa navedenim poglavljima. Pri tom treba voditi računa o praktičnosti izabranog rješenja, s obzirom na potrebu da se obično radi o desetinama ili čak stotinama pojedinačnih objekata i hiljadama podataka.
Svi izloženi podaci i radnje čine jezgro dosijea zaštićenog objekta koje se
postepeno proširuje novim elementima i saznanjima. U praksi uz ove konzervatorske
uslove, nadovezuju se urbanističko-tehnički i komunalni uslovi koji se izdaju
investitoru skupa prije pristupanja izradi investiciono-tehničke dokumentacije.
U slučajevima kada se obrađuje pojedinačni spomenik kulture, primjenjuje se
ista metodološka matrica s tim što su svi podaci srazmjerno obimniji i raznovrsniji,
uključujući arhivsku građu, literaturu, analogije i dr. Ovde treba istaći i obratno
pravilo: kada se pojedinačni spomenik kulture razmatra u sklopu urbane i ruralne
cjeline, bitne podatke o njemu treba svesti u standardne obrasce koji su primijenjeni
za sve ostale objekte, s tim što će se u aparaturi navesti izvori dopunskih
informacija.
I konačno, jedno upozorenje iz prakse: postoje mnogi programi, anketni listovi
i obrasci. Oni mogu biti od velike koristi na startu, ali se za svaki konkretni
slučaj naselja, ansambla ili pojedinačnog objekta moraju adaptirati da bi poslužili
kao instrument a ne kao graničnik istraživanja.
Ispitivanja građevinskih materijala i konstrukcija
Do sada izložen tok ispitivanja objekta i konzervatorski uslovi ne obuhvataju građevinska istraživanja koja mogu pružiti nove, značajne podatke za potpunije određivanje arhitekture i potrebnih radova. Kroz uslove zaštite graditeljskog nasljeđa, treba odrediti ukupni program istražnih radova, položaj i obim pojedinih sondi u konstrukcijama po zidovima i na fasadama. Po pravilu, znatan broj korisnih podataka nalazi se ispod maltera, kao fasadnog tako i onoga u enterijeru. Već djelimičnim skidanjem takvih obloga postaje mnogo jasnija slika o stilsko-hronološkoj pripadnosti, izvornim tehnikama gradnje i mogućim fazama, koje se ne mogu nazreti pod malterima. Da bi se došlo u posjed takvih podataka, nije neophodno skidati oblogu na svim površinama, već se posao može koncentrisati na mjesta koja pružaju najviše informacija sa najmanje utrošenog rada. Već i male sonde u malterima enterijera mogu ukazati na razne slojeve i eventualnu slikanu dekoraciju, što je prva preventiva protiv uništenja takvih podataka.
Druga grupa činjenica otkriva se sondama kroz konstrukcije: tavanice, zidove,
svodove i druge elemente arhitektonske strukture. Cilj ovakvih ispitivanja jeste
potreba da se doznaju vrste, dimenzije i stepen očuvanosti konstruktivnih elemenata.
Takva saznanja imaju dvojaku važnost: za istoriju i tipologiju gradnje, kao i
za utvrđivanje vrste i obima sanacionih radova.
Mjestimičnim dizanjem podova stiče se uvid u dimenzije, raspored i dotrajalost
tavanjača; skidanjem nasipa sa svodova ili slijepih podova ispituje se mogućnost
smještanja novih konstruktivnih ojačanja iznad postojećih koje treba zadržati.
Sondiranjem masivnih kamenih zidova dobijaju se podaci o njihovom presjeku i prosječnoj
nosivosti.
U slučajevima gde je to moguće, najbolje je da se ovakva ispitivanja izvrše prije
izdavanja konzervatorskih uslova.
Arheološka istraživanja
Na području Opštine Herceg-Novi, nalaze se brojni arheološki lokaliteti iz širokog vremenskog razdoblja od praistorije preko antike do srednjeg vijeka. Njihovi položaji i vrste nalaze se u evidencijama Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture i Zavičajnog muzeja u Herceg-Novom. Prilikom izrade Prostornog i Generalnog urbanističkog plana, podatke iz ovih evidencionih lista treba prenijeti na odgovarajuće situacione planove područja i naseljenih mjesta.[7]
Ovde se posebno ukazuje na ona potencijalna arheološka nalazišta koja su u temeljnoj zoni postojećih građevina. Veoma je čest slučaj da su kultni objekti podizani nad ostacima takvih prethodnih zdanja. Malo je primjera crkava ispod kojih se neće naići na starije zidove i rasute djelove arhitekture i dekorativne plastike, fragmente fresaka, ranije grobove sa prilozima i sl.
Takvi nalazi spadaju među najvrijednija naučna izvorišta za proučavanje starijih kulturnih i graditeljskih slojeva iz vremena koje nije za sobom ostavilo objekte nad zemljom. Prilikom sadašnjih aseizmičkih ojačanja temelja koja dopiru do najdubljeg nivoa građevine, neizbježno dolazi do poremećaja i uništenja starijih zidova i stratigrafskih slojeva. Kao preventiva protiv stihijnog rušenja najdubljih i najstarijih graditeljskih horizonata, može jedino služiti stručan nadzor arheologa ili arhitekte-konzervatora. Ukoliko se prilikom zemljanih radova u temeljnoj zoni ustanovi da pojedini djelovi starih građevina mogu ili moraju biti uklopljeni, neophodno je da se crtežima, fotografijama i opisom dokumentuje njihov zatečeni položaj, tehnika gradnje i druge pojedinosti važne za identifikovanje nalaza. Ono što se u svakom slučaju remeti i nepovratno nestaje pri ovakvim radovima jesu stratigrafski slojevi sa pokretnim nalazima koji su često najvažniji podatak za hronološko i kulturno-istorijsko određivanje. Standardna terenska dokumentacija mora da sadrži i profile zemljišta sa označenim slojevima i koordinatama fragmenata.
Poseban značaj imaju ovakva zaštita iskopavanja na području srednjovjekovnog grada, jer se preko njih može utvrditi situacija i struktura prvobitnog naselja s kraja 14. i kasnije iz 15. vijeka. Tokom prethodnih iskopavanja i radova u temeljnoj zoni izvođenim poslije zemljotresa, otkriveni su na svim mjestima djelovi pređašnjih građevina: prvobitnih crkava, kasnijih džamija, turskih amama i dr. Postepenim registrovanjem ovakvih nalaza i njihovim unošenjem u situaciju grada, biće moguće da se izvrši grafička restitucija ranijih faza sve do izvornog sklopa. Značaj ovakvih podataka povećava činjenica da ne postoji niti arhivska građa iz tog razdoblja niti materijalni ostaci nad zemljom.
Sadašnja masovna akcija obnove istorijskih građevina može predstavljati šansu
da se najstariji kulturni i graditeljski slojevi otkriju i uključe u kompleks
naučnih saznanja. No, sa druge strane, akcija koja je u toku može značiti pravu
pogibelj za dragocjena izvorišta za istoriju grada, koja se ne mogu ničim nadoknaditi.
Stvarna opasnost postoji i ovdje kao i na drugim mjestima gde se strpljiv istraživački
posao gura u stranu zbog interesa investitora ili izvođača radova. S toga je
u svim slučajevima gde postoje arheološki slojevi, neophodno izvršiti zaštitna
iskopavanja već u fazi pripremno-istražnih radova, a samo eventualne najmanje
pristupačne djelove otkriti uporedno sa sanacionim radovima.
Projekti revitalizacije
Masovni fond naslijeđenih kulturnih dobara sadrži pored spomeničkih solitera
i mnogobrojne ansamble i prostorne cjeline ambijentalne vrijednosti. Ovo graditeljsko
nasljeđe, osim kulturno-istorijskih, posjeduje i ekonomske potencijale. U najvećem
broju arhitektonskih objekata obavljaju se raznovrsne utilitarne funkcije, među
kojima su: stanovanje, zanati, trgovina, servisi, ugostiteljstvo i dr. Savremena,
aktivna zaštita nasljeđa ima dvojak cilj: da trajno zaštiti i očuva kulturne potencijale
graditeljskog nasljeđa i da osigura razvoj odgovarajućih funkcija u njemu. To se
postiže upo-rednom analizom tehnoloških sklopova i prostornih mogućnosti tradicionalne
arhitekture.
Uspješno razrješenje ovih ponekad protivurečnih zahtjeva omogućuje revitalizaciju,
tj. unošenje svježih životnih tokova u oronule građevine i prostorne cjeline.
Time se osigurava ne samo produžena fizička egzistencija, već i aktivna uloga
tradicionalnih struktura. Zauzvrat, život, današnjih generacija nastavlja se u
humanizovanim ambijentima predaka, koji se nerijetko pored svih tehničkih ograničenja
pokazuju kao superiorni u odnosu na arhitektonske produkte današnjice.
Ovakve sinteze života i prostora moraju se osvajati postupno, kroz fazno projektovanje
u kome se razrješavaju sljedeća pitanja: izvorni oblici arhitekture i mogućnosti
njihove restauracije; prilagođavanje novoplaniranih ili zatečenih funkcija takvom
modifikovanom obliku istorijskog objekta, kome se vraćaju izvorna rješenja i
kvaliteti; uklanjanje svih kasnijih pregradnji koje nemaju nikakvu kulturno-istorijsku
ni graditeljsku vrijednost; utvrđivanje uslova i granica do kojih se tradicionalni
sklopovi mogu prilagoditi današnjim funkcijama; izrada programsko-idejnih rješenja
u varijantama. Glavni projekat potom može se raditi na osnovu usvojene varijante.
Ovakvim postupnim ispitivanjem stare arhitekture i novih funkcija, treba suzbiti
direktne zahtjeve investitora koji, u nastojanju da postignu svoje programske
i ekonomske ciljeve, ne uzimaju u obzir uslove zaštite. Mnogobrojni primjeri
iz prakse potvrđuju da se obzirnim istraživanjima postižu kvalitetni spregovi
nasljeđa i savremenih programa. U suprotnim slučajevima, jednostrani, aprioristički
pristup ima kao rezultat ne samo uništavanje spomeničkih vrijednosti, već i neinventivna
rješenja funkcija. I u ovom domenu, kao i u mnogim drugim važi pravilo: ulaganje
u pripremno-istražne poslove višestruko se nadoknađuje kvalitetom rješenja, uštedama
u realizaciji i povećanim prometom koji se ostvaruje u obnovljenim objektima.
Za posebne objekte koji se ističu najvišim graditeljskim kvalitetima i kulturno-istorijskim
potencijalima, treba uvesti instituciju konkursa, da bi se omogućila šira lepeza
rješenja a istovremeno osiguralo direktnije učešće javnosti u oblikovanju grada.
Isti odnos treba da važi i za podizanje značajnijih novogradnji u istorijskim
ambijentima. U panorami Herceg-Novog razvijenoj poput amfiteatra, nove javne
građevine i stambeni ansambli unose velike promjene sagledive iz različitih
uglova i raznih daljina.
Zbog toga se neizbježnost njihovog podizanja mora dovesti u direktan odnos sa isto tako opravdanim zahtjevom za postizanje kvaliteta u ovom prirodnom okružuju izrazitih pejzažnih vrijednosti.[8]
Na prostoru Herceg-Novog, kako urbanog središta tako i ruralne periferije,
uspješna zaštita graditeljskog nasljeđa može se postići primjenom teorijskih postavki
i praktičnih rješenja aktivne zaštite u više smjerova: odnos izvornih rješenja
i kasnijih pregradnji, prostora i funkcija, starog i novog - u neprekidnom istraživačkom
naporu.
Saniranje konstrukcija
Zahtjevi koji se postavljaju u pogledu saniranja i aseizmičkog ojačanja konstrukcija
stvaraju znatne probleme nastojanju da se tradicionalna arhitektura sačuva u
izvornim materijalima i tehnikama. Na osnovu postavljenog zadatka da se objekti
ojačaju protiv seizmičkih sila do devetog stepena, izračunavaju se robusne armirano-betonske
konstrukcije u obliku serklaža, stubova, masivnih tavanica, proširenih temelja,
armiranih torkret obloga kamenih zidova, dijafragmi i sličnih elemenata kojima
se poduhvataju ili zamjenjuju stare strukture.
Da bi se ostvario takav zadatak, u naslijeđenom graditeljskom fondu spomeničkih i ambijentalnih vrijednosti, moraju se postaviti jasni uslovi i striktna ograničenja sa ciljem da se fizičkim ojačanjem starih objekata ne uništi njihov spomenički integritet. U protivnom, svi napori i uložena znatna sredstva postaju uzaludni sa gledišta zaštite nasljeđa, koje i jeste najbitniji cilj ovakvih zahvata. Inače, bilo bi jednostavnije i ekonomičnije izvesti rekonstrukciju iz temelja ili podići novogradnju na istom položaju i u sličnim oblicima. Zaštita stare arhitekture građene u kamenu ne obuhvata samo ukupan gabarit objekta i njegove fasade. Ona se tiče takođe očuvanja tradicionalnih materijala i tehnologija, obrade enterijera i drugih elemenata i svojstava. Za to se ne može smatrati uspjelom ona sanacija koja kao rezultat ima ojačani faksimil originala, ili svođenje istorijskog objekta na fasadne zidove, i tamo gde je dosada bio sačuvan i unutrašnji sklop. Nezadovoljavajući rezultati postižu se onda kada je konstruktorski zadatak nadređen drugim dionicama zahvata. S toga se pri postavljanju uslova za intervencije moraju istovremeno uzeti u obzir specifične okolnosti rada na objektima tradicionalne arhitekture.
Veliki stepen ojačanja starih kamenih građevina može se postići saniranjem njihovih konstrukcija primjenom izvornih materijala i ojačanja, kao što su: preziđivanje jako derutnih djelova; injektiranje rastresitih zidnih masa; restauracija originalnih otvora na položajima gde su naknadno probijani veliki izlozi i sl.; postavljanje čeličnih zatega u nivou međuspratnih tavanica i armirano-betonskih serklaža pri vrhu zidova; izvođenje armirano-betonskih tavanica na nivou gde je postojao nasip i slijepi pod; prihvatanje starih drvenih (kasetiranih ili oslikanih) tavanica za nove a.b. nosače; proširenja temeljne stope.
Sve dosada navedene mjere mogu biti izvedene, a da se pritom ne poremeti izvorni sklop objekta niti unište elementi enterijera (kako na zidovima, tako i na podovima ili plafonima). Ukoliko se na osnovu proračuna pokaže da su osim toga potrebna i dopunska ojačanja, ona se mogu izvoditi u obliku srednjih konstruktivnih zidova koji se trasiraju na položajima dosadašnjih pregradnih ili približno tome. (S obzirom na položaj otvora i obradu tavanica, ne mogu se učiniti velika p¿omjeranja).
Kao najmanje povoljna pokazuje se tehnika armiranog torkret betona, kojom se oblažu kameni zidovi sa jedne ili sa obije strane. Time se gube svi podaci koje sadrže kameni konstruktivni zidovi: konzole, niše, pila, slojevi starih maltera sa dekoracijama, tragovi raznih faza pregradnji i dr. Pored navedenih nedostataka, ovakva tehnika ima manjkavosti i sa gledišta građevinske fizike i higijene korišćenja prostora: u betonskim komorama smanjena je respiracija zidova i tavanica, a povećana je kondenzacija i zvučna provodljivost. Ovakva tehnika, međutim nalazi čestu primjenu u projektima i zahvatima koji su zaokupljeni jednostranim zadatkom fizičkog ojačavanja po svaku cijenu. Opisane negativne posljedice mogu se izbjeći ili znatno ublažiti ukoliko se projektni zadaci za konstruktivnu sanaciju određuju u čvrstoj povezanosti i zavisnosti od uslova zaštite graditeljskog nasljeđa, posebno spomenika kulture.
U svakom slučaju, zahvati po aseizmičkim normativima ne smiju biti apriorno
nadređeni, osim ostalim okolnostima očuvanja objekta kao dokumenta graditeljstva
i kulture prošlih generacija.
Jedna od temeljnih postavki savremene zaštite kulturnih dobara, koja je istaknuta
na međunarodnim skupovima, jeste reverzibilnost, tj. povratnost-mogućnost da
se konstruktivni i drugi elementi ugrađeni prilikom sanacije, mogu jednom bez
posljedica ukloniti iz starih objekata i zamijeniti novijim i pogodnijim rješenjima.
Ovakav stav proizašao je iz razumne pretpostavke da će nauka i građevinska
tehnologija vremenom ovladati takvim materijalima i postupcima, koji će postizati
ojačanje strukture bez uništavanja dokumentarnih i dekorativnih kvaliteta. Međutim,
o tome se danas ne vodi ni izdaleka dovoljna briga; u stare strukture ugrađuju
se neodvojiva ojačanja, koja blokiraju ili prosto uništavaju mnoge činjenice i
dokaze o graditeljskom opisu i kulturi življenja ranijeg vremena.
U zaključku ovoga poglavlja treba još jednom istaći polazni uslov i principijelni
stav: krajnji cilj zahvata na objektima graditeljskog nasljeđa jeste očuvanje njihovog
spomeničkog potencijala koji se ispoljava u situaciji, prostornom rješenju, konstruktivnom
sklopu, građevinskim materijalima, oblogama, plastičnoj i polihromnoj dekoraciji
i dr. Tom integralnom svojstvu spomeničkog nasljeđa mora se prilagoditi svaka
planirana konstrukcijska intervencija. Put da se to postigne nalazi se u pravcu
interdisciplinarnog timskog rada i aktivnog sudjelovanja službe zaštite spomenika
kulture.
Obrada fasada
Od gradnje do danas znatan broj objekata pretrpio je promjene na fasadama, posebno u prizemnoj zoni. To je osobito slučaj sa zgradama podignutim duž ulica sa poslovnim sadržajima. Zbog nastojanja da se roba što više izloži pogledu potencijalnih kupaca, često su otvarani široki portali izloga na položaju dva-tri mala otvora. Osim što je bitno promijenila izgled ovakvih mahom nevelikih kuća, ta intervencija dovela je do statičkog slabljenja njihovih konstrukcija. Dotadašnje linearno opterećenje na tlo pretvorilo se u koncentrisano, što je uzrokovalo naknadna slaganja temeljnog tla, a u nekim slučajevima i pojavu pukotina na fasadnim zidovima.
U sklopu sanacionih radova, neophodno je da se izvrši restauracija izvornih oblika prizemnih otvora: time će se istovremeno povratiti poremećena stabilnost zgrade i obnoviti njen nekadašnji izgled. Ovakvim nastojanjima po pravilu se suprotstavlja komercijalni interes trgovine. Međutim, savremeno izlaganje artikala ne koristi više izlog kao kontaktnu površinu, već nastoji da čitavu prodavnicu aranžira kao izložbu. Stoga konzervativni način izlaganja što većeg broja artikala u prenatrpanim izlozima treba napustiti kako zbog arhitekture, tako i zbog savremenih funkcija.
Za razliku od prizemlja, spratovi su po pravilu znatno rjeđe mijenjali fasadne otvore. Namjesto toga mijenjani su fasadna plastika, načini fugovanja, malterne obloge ili bojeni slojevi. Ovakve preinake unijele su ponekada znatne deformacije koje su pomutile izborni lik pročelja.
Stoga se kao druga mjera obnove ovdje uključuje uklanjanje svih naknadnih i nepodesnih slojeva i uspostavljanje jasne slike izvorne faze i potonjih pregradnji koje se mogu vrednovati kao istorijski i graditeljski značaj.
Tokom prošlog i ovog vijeka najviše, kamena pročelja bila su pokrivena slojevima maltera koji je potom bojen.
No, istovremeno bilo je i takvih gradnji kojima je malterna obloga sastavni dio prvobitnog rješenja. To su mahom zgrade podignute od početka 19. vijeka na ovamo, pod uticajem kontinentalnih oblasti koje su tada bile pod vlašću Austrougarske. Kod takvih slučajeva, malterna obloga treba da bude sačuvana uz razumljivu obnovu materijala i bojenih premaza. Sa građevina kojima je izvorno rješenje bilo sa vidnim fasadnim kamenom, treba obavezno skinuti naknadne maltere. Na osnovu stanja kamenih kvadera i fuga, utvrdiće se vrsta i stepen potrebnih radova.
Osnovni građevinski materijal koji je upotrebljavan, jeste kamen krečnjak iz lokalnih majdana koji je priklesan sa rustičnim izgledom fasadnih ravni. Za pragove vrata i prozora, za profilisane okvire, kamene kordon vijence, konzole i dekorativnu plastiku, upotrebljavane su bolje vrste kamena sa udaljenijih nalazišta.
Prije odluke o načinu čišćenja fasada, treba uzeti u obzir slijedeće napomene i upozorenja: podaci koji se nalaze na pročeljima starih građevina, predstavljaju u najvećem broju slučajeva glavni oslonac za stilsko i hronološko određivanje arhitekture. Zato moraju biti pošteđeni posljedica nepažnje ili namjernog uništavanja.
U znake raspoznavanja spadaju format kvadera i faktura vidnih površina; način uslojavanja i oblici fuga između redova; profili okvira i vijenaca; oblici konzola i dekorativne plastike.
Od navedenih elemenata pomoću kojih se vrši određivanje stilske pripadnosti i vremenskog porijekla, najviše su izloženi uništavanju faktura kvadera i malterne spojnice. U tom pravcu čine se nepotrebne i pogrešne radnje kao što su pjeskarenje ili preštokovanje lica kvadera, obijanje fuga, čišćenje plastike grubim čeličnim četkama i sl. Ovim se postiže nekoliko negativnih efekata: gube se u nepovrat podaci o izvornoj arhitekturi; izlažu se ubrzanom propadanju dublji slojevi materijala koji je dosada bio zaštićen površinskim slojem kalcita, koji takođe čini tzv. patinu kamena; nanošenje novih spojnica u produžno-cementnom malteru pokrivaju se sastavi precizno izvedenih kvadera; konfekcijsko fugovanje ne vodi računa o razlikama u tehnici koje su stari majstori imali u svojoj dugotrajnoj praksi, od preciznih milimetarskih spojeva kvadera do širokih dersovanih fuga između rustičnih blokova. Namjesto toga, danas se upražnjava jedna prosječna tehnika koja ne vodi računa o upadljivim razlikama u "opusu" pojedinih kamenih fasada. Kao krajnji rezultat, javlja se obnovljena fasada koja nije mnogo bolje zaštićena od atmosferilija, ali je zbog toga izgubila čitav niz pojedinosti koje su je definisale u vremenu, porijeklu i stilskoj pripadnosti. Arhitektura se svodi na vremensku ravan današnjice, u kojoj je građevinska "kozmetika" uništila svojevrsni šarm starosti i dokaze dugog trajanja takve arhitekture i toga grada.
Da bi se izbjegle negativne posljedice nesmišljenog rada, treba izbjeći sve postupke koji na grubi, gore opisani način lišavaju objekte njihovih arhitektonskih atributa. Namjesto toga, čišćenje fasada mora se svesti na spiranje naslaga prljavštine bez grubih mehaničkih ili hemijskih sredstava. Za tehniku fugovanja treba pronaći podatke na samom objektu, s tim što se moraju očuvati sve originalne spojnice koje su još čvrsto vezane za podlogu, a obnoviti samo one koje su trošne i napukle.
Pri tom, treba se osloboditi zablude da će nove produžno-cementne spojnice biti jače od starih izvedenih u krečnom malteru. Jer dugi proces vezivanja učinio je da se krečni malter u spojnicama kalcifikuje i čvrsto prione uz kamenu podlogu s kojom ga povezuje isti hemijski sastav. Kod rasuđivanja da li treba ukloniti stare spojnice ili ih sačuvati, gubi se iz vida slijedeće saznanje: bolje djeluju dva međusobno homogena materijala istog sastava i sličnih mehaničkih osobina, nego spoj dva sa nejednakim sastavom i različitim stepenima elastičnosti.
Zbog ovakvog nepodudaranja fasadnog nosača i fuga, odnosno malterne obloge u kojoj postoji veliki procenat cementa, događaju se naprsline u tvrdim i krtim spojnicama kroz koje prodire voda. Zahvaljujući vodonepropusnosti takvih materijala, voda koja je prodrla u zid ne može da ispari prema vani, već se sve više akumulira prema središtu zidne mase i unutrašnjosti objekta. Kada se spoljašnja temperatura spusti ispod nule, dolazi do mehaničkog razaranja spojnica i površinskih slojeva kamena. Na taj način se otvaraju slaba mjesta za još dublji prodor vlage i pojačano dejstvo raznih štetnih uticaja. Ovakav proces pokazuje da je pogrešno ubjeđenje i praksa primjene jakih cementnih maltera, bilo za fugovanje ili za oblaganje.
Laboratorijska i terenska istraživanja ovih pojava u ino-stranim specijalizovanim
centrima pokazala su da je primjena dobro doziranih i pravilno nanešenih maltera
preko fasada ili samo spojnica, prvi uslov za ispravno rješenje. Praksa na domaćim
gradilištima potvrđuje takve stavove. Prvi uslov za otpornost i dugovječnost
fasadnih materijala jeste njihov sastav. Namjesto hidratisanog kreča koji se
danas masovno proizvodi i primjenjuje, neophodno je koristiti gašen kreč, koji
ima mnogo bolja svojstva postepenog vezivanja i plastičnosti. Drugi osnovni sastojak
maltera, pijesak, može biti zamijenjen mrvljenim kamenim agregatom koji po svom
krečnjačkom sastavu i po oker tonalitetu odgovara postavljenom zadatku. Količina
portland cementa mora biti svedena na minimalni procenat koji osigurava početno
vezivanje, pošto je kalcifikacija kreča sporija.
Bitan preduslov za uspješan rezultat je održavanje maltera na fasadama sukcesivnim
prskanjem i zaštitom od sunca i naglog gubljenja vlage. Kao najčešći količinski
odnos cement: kreč: agregat primjenjuje se proporcija 1:3:6. U zavisnosti od
fakture koja se želi postići, površina se može višestruko glačati, ili obratno,
poprskati krupnozrnim pijeskom i mrvljenom opekom što daje rustičan izgled.
Osim navedenih uputstava koja treba da obezbijede bolja svojstva i povećanu
otpornost fasadnih obloga i spojnica, mora se obratiti pažnja i na oblike spojnica,
koje čine cjelinu sa ostalim elementima graditeljskog opusa. Kao što je naprijed
rečeno, stari majstori imali su na raspolaganju repertoar fugovanja znatno širi
od današnjeg. Po tome se, pored ostalog, mogu ustanoviti vrijeme i stil gradnje.
U ovim krajevima posebno se ističu fuge u obliku uskih isturenih traka maltera
kojima se stvarao utisak veće geometrijske pravilnosti kvadera, slojeva i ukupnog
sloga. Takve fuge mogu se još danas vidjeti na mnogim pročeljima, osobito boljih
gradnji kao što su na pr. barokni kapetanski palaci, pojedine crkve ili javne
građevine. Ovakve spojnice moraju biti svuda sačuvane i precizno obnovljene na
mjestima gde su dotrajale. Na žalost, one se često skidaju bez stvarne potrebe.
Jedino materijalni interes izvođača radova ili kolebljiv stručni nadzor mogu
biti razlog da se ovako olako postupa i sa dokumentima prošlosti i sa sredstvima
investitora koja se olako rasipaju.
Kod polihromne obrade omalterisanih fasada, česta je primjena sintetičkih premaza.
Poslije više godina masovne primjene, mogu se izvesti zaključci o značajnim nedostacima
takvih postupaka (naprsline, ljuspanje, spiranje i sl.). I ovdje stoje na raspolaganju
dva tradicionalna postupka, koji nude bolje rezultate. Jedan se sastoji u toniranju
malterne smješe primjenom kamenog agregata odgovarajuće prirodne boje, čime
je osigurana ista trajnost boje i nosača. Druga se postiže nanošenjem mineralnih
pigmenata preko vlažnog tek postavljenog maltera, što obezbjeđuje hemijsku vezu
podloge i boje koje čine jedan kalcifikovan sloj. Ovaj način odgovara staroj
tehnici al fresko primijenjenoj vjekovima u zidnom slikarstvu.
Sva navedena uputstva proizašla na osnovu tradicije, naučnih istraživanja i
kontrolisane prakse, mogu se korisno primijeniti uz ispunjavanje nekoliko uslova:
da se uključe kao obaveza prilikom formulisanja konzervatorskih uslova; da se
osigura njihova primjena kroz kvalifikovan i dosljedan nadzor; da se suzbije neuki
i profiterski odnos pojedinih izvođača kojima više odgovara masovna primjena
rutinskih tehnika bez obzira na graditeljske tradicije kraja i spomeničke potencijale
objekata. Tek tako izbjeći će se nepotrebna šteta (kulturno-istorijska i ekonomska)
koja ponegdje prijeti da se po negativnom dejstvu izjednači se dejstvom zemljotresa.
Praćenje zbivanja na terenu tokom nekoliko proteklih godina ne daje prava na
pretjerano zadovoljstvo. Saniranjem objekata gube se nepovratno mnogi elementi
tradicionalnih graditeljskih tehnika. Namjesto njih, primjenjuju se konfekcijski
recepti, čija će se nepodesnost vremenom sve više ispoljavati. Zato je neophodno
da se ove opšte odrednice unesu u generalna urbanistička dokumenta, a iz njih
u detaljne urbanističke planove i projekte.
Krovovi
Dominantan pokrivač starih kamenih kuća jeste kanalica. Njen izvorni oblik nastao
ručnim radom pliće je segmentast i manjeg formata u poređenju sa današnjim industrijskim
proizvodom. Kod današnjih radova nerijetko se događa da se kanalica starog formata
skida i zamjenjuje novom, koja se pored ostalog ističe i okerasto-crvenom bojom.
Na pojedinim ansamblima istorijske arhitekture, posebno onim koji se nalaze
na pozicijama gde je sagledljiva "peta" fasada, važno je sačuvati, stari pokrivač
pokriven tamnijim tonovima koji variraju od okera do zeleno crnih naslaga mikroorganizama.
Pažljivim skidanjem i sortiranjem materijala sa više objekata, može se izvršiti
prepokrivanje makar najstarijih i najvrijednijih građevina. Izradom odgovarajućih
podloga sa hidroizolacijama danas se postiže potpuna zaštita od prodora vode,
vjetra i termičkih uticaja. U ne malom broju slučajeva, kanalica se zamjenjuje
mediteran crijepom ili drugim sličnim pokrivačima. U situaciji kakva je na tržištu,
ova praksa mora se prihvatiti na elastičan način, vodeći računa o starosti zgrada,
tehnici obrade pročelja i spomeničkoj vrijednosti.
Drevni pokrivači od slame ili kamenih ploča mogu se i sada naći po selima na
obroncima Orjena. Na lokalitetima gde se slojevit kamen još vadi, kamene seoske
kuće se još uvijek prepokrivaju kamenom. No, takva praksa nije dosljedna, pa
se uporedo javljaju i šire industrijski elementi kao što je falcovani crijep
ili čak salonit. U seoskim ambijentima i gorskom pejsažu ovakve mješavine znatno
više odudaraju u opštoj slici kraja nego u neposrednoj okolini grada. Pojačanim
terenskim nadzorom treba spriječiti samovoljno uništavanje kamenih pokrivača.
Zauzvrat mora se pomoći vlasnicima kuća da dobave kamene ploče i tako izvrše
nužne popravke oštećenih ili dotrajalih krovnih pokrova.
Jedan od elemenata arhitekture krovova koji karakteriše oblasti Boke jesu viđenice, koje su rađene u raznovrsnim oblicima: od malih otvora za svijetlo i ventilaciju, do većih prozora dekorativnih oblika. Pri današnjoj masovnoj obnovi, javlja se opasnost da se takvi elementi unište ili preinače u forme potpuno neprilagođene tradiciji ovog kraja. U objektima gde se dosadašnji tavani pretvaraju u stambena potkrovlja, mora se normalno prilagoditi današnjim standardima u pogledu svijetla i ventilacije. Zato je potrebno dozvoliti otvaranje novih vidjenica i na položajima gdje ranije nisu postojale. Ne može se sasvim isključiti ni primjena savremenih krovnih prozora u ravni pokrivača, s tim što se za ovaj tip mogu odabrati manje istaknute lokacije i građevine koje nisu pod režimom najstrože zaštite.
Stari dimnjaci sa jednim ili više kanala imaju glave oblikovane tako da mogu
spriječiti povratno dejstvo jakog vjetra. Prilikom zemljotresa, takvi dimnjaci
su dobrim dijelom ili porušeni ili jako oštećeni, pa masovno nestaju sa krovova
kuća, kako u Starom gradu, tako i u okolini. Prilikom izrade konzervatorskih
uslova i projekata obnove, treba zaštititi i obnoviti u svakom slučaju najvrijednije
primjerke dimnjaka koji čine osobenost kamenih zgrada i ambijenta. Sa druge strane,
mora se obuzdati praksa podizanja najraznovrsnijih dimnjaka sa "dekorativnim"
glavama koje su predmet improvizacija i privatnih ukusa. Kao preventivna mjera
mogla bi poslužiti izrada kataloga sa raznim tipovima tradicionalnih dimnjaka
iz kojih bi se realizovali pogodni primjerci.
Stalni motiv na pročeljima kamenih zdanja bili su kapci sa fiksiranim daščicama
(škure) ili sa pokretnim (grilje). Oni su svojim istaknutim položajem postali
značajan motiv fasada i čitavih uličnih frontova i trgova. Istovremeno, nisu
izgubili veliku upotrebnu vrijednost u krajevima sa jakim suncem, snažnim vjetrovima
i znatnim temperaturnim razlikama. Zato drvene kapke treba obavezno obnavljati
na mjestima gde su i do sada postojali.
Takođe i na novogradnjama namjesto ugrađenih roletni.
U nekadašnjoj praksi primjenjivana je tamno-zelena boja za kapke i svjetlija
za unutrašnju stolariju. Ovakav odnos boja treba i nadalje zadržati uz prethodnu
impregnaciju drveta protiv raznih agenasa, kao što su: vlaga, gljive, toplota,
crvotočina i sl.
Današnje nastojanje da se prizemlja zgrada osposobe za raznovrsne trgovine, zanate,
servise, ugostiteljstvo i turizam nameće opravdanu potrebu postavljanja firmi i
drugih natpisa. U tom pogledu, neophodno je utvrditi opšta načela i ograničenja
koja bi važila za sve slučajeve i prostorne jedinice, dok bi se specifične pojedinosti
utanačile kroz detaljne urbanističke planove i pojedinačne projekte. Kao opšti
uslov, trebalo bi usvojiti načelo da se na fasadne zidove ne postavljaju nikakve
table sa natpisima, reklamama i sl.
Obavezni tekst firme i nužna obavještenja mogu se ugraditi u portal, duž podeone
grede izloga, na površini stakla i na sličnim površinama iza ravni izloga.
Svijetleće reklame ne mogu imati mjesta na kamenim pročeljima istorijskih građevina,
kao ni plastične kutije od perspeksa sa natpisima u boji i sl.
Kroz saradnju sa komunalnim organizacijama, može se potpuno izbjeći ugradnja
kablovskih glava za električne priključke na podzemnu mrežu. Pravi položaj ovakvih
spojeva jesu ulazni hodnici kakve ima gotovo svaka stara kuća u gradu i okolini.
Enterijeri
Najveći broj istorijsko-stilskih enterijera koje treba zaštititi nalazi se
u crkvenim objektima. U najstarijim sakralnim građevinama posebno su značajni
ostaci fresaka na svodovima, zidovima u oltarnim apsidama i drugim položajima.
Zidnih slika ima i u pojedinim crkvama kasnijeg porijekla. Drugi značajan spomenički
korpus čine ikonostasi, čiji su autori bili poznati živopisci svoga vremena.
Osim fresaka i ikonostasa, ovamo spadaju i djelovi crkvenog namještaja i obrednih
predmeta, koji se po zakonu smatraju sastavnim dijelom nepokretne spomeničke
cjeline.
U profanim građevinama mnogo je manje sačuvanih elemenata enterijera. No, to je samo razlog više da se ovakvi rijetki i mahom skromniji djelovi arhitektonske i dekorativne obrade spasu potpunog nestajanja, koje im prijeti u toku obimnih radova. Nad prizemnim i poluukopanim prostorima, postoje svodovi od kamena ili opeke, omalterisani ili grubo fugovani. Između pojedinih etaža su drvene tavanice, čiji su stariji tipovi sa konzolama i zidnim podvlakama. Kod boljih rješenja, tavanice su mogle biti kasetirane i ukrašene slikanim motivima. Barokizirani oblici imaju lučne prelaze između plafona i zidova sa plitkim profilacijama u malteru i polihromnom obradom. Ovaj oblik održao se i tokom 19. vijeka sa "molerajem" koji je pokrivao široke površine ornamentima i biljnim motivima. Danas se prilikom sanacionih radova može naići na takve enterijere u kojima su vidni, ili pokriveni naknadnim premazima, opisani dekorativni motivi. Očuvane ostatke treba obavezno ispitati i valorizovati, jer krajnji zaključak može bitno uticati na izbor metoda konstruktivnog ojačanja. Kod ovakvih enterijera, tehnika armiranog torkret betona kojim se obuhvataju kameni zidovi potpuno je neprihvatljiva.
U velikom broju objekata tradicionalnog graditeljstva, postoje više u masivnim kamenim zidovima konzole kao djelovi starijih tavanica, kameni rustični pločnici po konobama, ulaznim hodnicima; stepeništa (i balkoni) sa gvozdenim ogradama izrađenim u dekorativnim oblicima (livene ili kovane). Kod objekata bolje obrade, nailazi se na staru stolariju, prozore i vrata sa drvenim profilisanim oblogama u debelim zidovima i na krilima. Slično fasadnim portalima i ovakva unutrašnja vrata treba gde god je moguće sačuvati, bilo kao izvorni podatak o nekadašnjim stolarskim oblicima i tehnikama, bilo kao uzorak za reprodukciju. U današnje vrijeme, na žalost prečesto, elementi starih enterijera završavaju ili na šutu ili se preprodaju za ponovnu primjenu u novogradnjama. Time se sve više osiromašuju i sterilizuju stari enterijeri, a istorijski objekti svode na glavna pročelja.
U toku prethodnih istražnih radova na objektima, moraju se izvršiti detaljni pregledi, sondiranja i proučavanje uzoraka nekadašnje obrade enterijera. I u slučajevima gde se zbog nedovoljnosti ostataka ili drugih razloga pokaže da obnova enterijera nije moguća, ovakvi fragmenti imaju dokumentarnu vrijednost za dalja sintezna istraživanja. Pojedini elementi mogu biti ponovno ugrađeni na podesnim mjestima u istom objektu, ili kada je po srijedi visokovrijedan rad, prenijeti u muzej. U svakom slučaju, neophodan je redovan i pojačan nadzor tokom sanacionih radova, jer se upravo najviše uništavaju djelovi enterijera, iz neznanja i nehata.
Prilikom obrade urbanističko-tehničkih uslova za pojedinačne objekte, moraju
se obavezno uključiti i konzervatorska upozorenja i zahtjevi koji se odnose na
elemente i vrijednosti enterijera u istorijskim građevinama.
FUSNOTE
*/ U sklopu urbanističke dokumentacije za područje opštine Herceg-Novi 1985.
godine, urađena je i studija zaštite graditeljskog nasleđa, čiji se deo ovde
objavljuje. Posao je obavljen u organizaciji Zavoda za projektovanje i urbanizam,
Herceg-Novi.
Na rekognosciranju terena pored autora teksta sudelovao je i arhitekt Boris
Ilijanić, koji je izvršio fotografska snimanja.
1 Pavle Mijović, Urbani razvoj Crne Gore u antičko doba, Gradovi i utvrđenja
u Crnoj Gori, Beograd-Ulcinj, str. 3-82.
2 Mirko Kovačević, Srednjovekovni gradovi i utvrđenja u Crnoj Gori, Gradovi i
utvrđenja u Crnoj Gori, Beograd-Ulcinj, 1975. O Herceg-Novom, str. 146-150.
3 Svetislav Vučenović, Istraživanja i zaštita Starog grada u Herceg-Novom, Boka
20, 1988, str. 7-63.
4 Tomo K. Popović, Herceg-Novi: Istorijske bilješke: knjiga prva: 1382-1797,
Herceg-Novi, 1924, fototipsko izdanje 1982.
5 Sava Nakićenović, Boka - Antropološka studija, Etnografski zbornik, knjiga
HH, Beograd, 1913, fototipsko izdanje, Herceg-Novi, 1982, str. 399-419.
6 Rajko Vujičić, Prilog poznavanju spomenika na Luštici, Boka 13-14, Herceg-Novi,
1982, str. 399-419.
7 Ilija Pušić, Arheološki lokaliteti i stanje arheološke nauke u Boki Kotorskoj,
Boka 1, Herceg-Novi, 1969, str. 7-21, ; Jovan Martinović, Hidroarheološka istraživanja
na Crnogorskom primorju, Starine Crne Gore, Cetinje, 1978, str. 50-51.
8 Bruno Šišić, Neke pejzažne značajke Boke Kotorske u svijetu turizma, Boka
10/II, Herceg-Novi, 1979, str. 57-62.
Svetislav VUČENOVIĆ
Summary
After the intense earthquake in 1979, which hit a large region of Montenegro,
in particular its Coast, a systematic preparation of renewal started. First
the evaluation of the degree of damage and need for restoration work was carried
out in settlements and on buildings. The next step was the research of architectural
heritage with the aim to incorporate the results in the plan documentation (landscape,
master and detailed town plans and building projects) for the work.
In Herceg Novi the first research began in 1982 in the Old Town. The statements
on the need of protection were incorporated in the Detailed Town Plan and published
in this magazine (no. 20). In 1985 the observation of the whole territory of
the Municipality was carried within the creation of the landscape and master
town plan. Herewith a part of the study of the material on the principle issues
of the restoration of the architectural heritage is published.
The paper presents: 1) Urban development and architectural heritage , 2) Protection
modalities. The third part – Documentation on landscape units will be published
in a separate contribution.
//
Zemlja / Povijest
/ Ljudi / Duhovnost
/ Umjetnost //
[ Promjena pisma |
Pretraživanje | Mapa Projekta | Kontakt
| Pomoć ]
©
2001-2003. "Projekat
Rastko - Biblioteka srpske kulture na Internetu"; Tehnologije,
izdavaštvo i agencija "Janus"; kao i nosioci pojedinačnih
autorskih prava. Nijedan
dio ovog sajta ne smije se umnožavati ili prenositi bez prethodne
saglasnosti. Za zahtjeve kliknite ovdje.
|