Биљана Мицков

Видео стваралаштво Андреја Тишме

Ангажовани медијски колажи

Андреј Тишма као истакнути савремени светски уметник бави се различитим врстама уметничког деловања које укључује и видео арт. Оно што је карактеристично код њега је да ради на кратким формама видеа који заједно чине јасно повезану целину.

Савремено друштво и савремене промене у друштву јасно утичу на сензибилитет и начин изражавања овог уметника. Политичко и социјално окружење, ратови, социјална беда, промене друштвених система, болести, тотални хаос „новог поретка“ јасно остављају утисак на његове кратке форме видеа. САД као водећа земља „новог светског поретка“ имају снажан утицај на Тишмине видео радове, а он кроз њих реагује на духовит начин. Детаљно приказује тренутне реалне ситуације у свету условљене вољом јачег и његов однос према појединцу.

Сатира медијских лажи

У четири видео рада кратког трајања (око једног минута)  Advertising Mental Survival, Positive-Negative, In My Room и Watch Those Bushes  Тишма нас уводи у свет медија користећи делове из ТВ емисија, новости, историјске и документарне програме, затим их комбинује тако да нам даје свој уметнички поглед на тренутна догађања на веома савремен начин, користећи и звук као један од видова изражавања и интензивирања његових медијских колажа.

Свет реклама и адвертајзинга, интимно приказивање делова сопствене собе/стана у односу на медијска дешавања која су присутна свакодневно, а прожета гламуром и страхотама рата, мозак људи који су довољно моћни да регулишу ток/процес наших живота, те сурова присутност смрти у ратним играма-игрицама, све је то садржај поменута четири видео рада које нам Тишма приказује као својеврстан одговор на такву стварност.

Тишма указује на безумност и глупост оних који су се усудили да диригују и воде свет у неком још (не)познатом правцу. Оно што је јасно нема хуманости, нема самилости, само људска или нељудска осећања, али Тишма успева да у том свеобухватном црнилу покрене хумор и сатиру како би свему томе дао једну нову димензију.

Посматрач његових кратких видео радова свакако неће остати ненасмејан поред ликова и медијских сцена које Тишма представља на сатиричан начин. Он посматрача упућује на историјски тренутак и документује га критичким погледом. Но, Тишма хумором надвладава дату ситуацију, показујући надмоћ над истом. Хумором раскринкава лажи медијске пропаганде којом светске силе налазе оправдање за нове ратове и диктат читавом свету. Надасве, после духовитости и игре остаје нам снажан Тишмин печат.

Духовит сензибилитет овог савременог уметника нас охрабрује и даје позитиван импулс, исказујући тако свој јасан став: буди ментални победник.

Аларм пред усековање

Савремена догађања на територији бивше Југославије прожета ратовима током минулих година кулминирају на територији Косова и Србије. Србија као део Европе увек је била и биће разапета између Истока и Запада, место преламања политичких утицаја који вековима нису увек били наклоњени Србији и њеном народу. Она је стварала подељена мишљења унутар себе саме, унутар Европе и глобалног света. И тако, историја је опет ту и понавља се.

Велики број споменика културе на територији Србије из периода протеклих хиљаду година стоји као чврст доказ присутности духа једног народа на овим географским и историјским просторима. Међутим реалност садашњег времена је другачија.  Српска култура је угрожена, а Косово је најдрастичнији пример. Од периода НАТО бомбардовања Србије 1999. године Косово стоји као нерешена енигма у рукама оних који не воде довољно рачуна о веома старим културним добрима што их штити UNESCO.

Андреј Тишма, савремени уметник који активизмом реагује на светска збивања и збивања у региону, својим новим видео радом Цивилизовано Усековање (усековање = одсецање главе) историјски документовано указује на збивања на Косову и у Србији те их колажно партитивно везује са другим врло сличним збивањима из историјске прошлости. Рад је прожет музиком као саставним делом целовитости видео рада. Теме које се користе подсећају на савремени литургијски звук који доприноси интензитету визуелних ефеката, уз присутност снажног звука сечења стабла.

Видео рад почиње снимцима живописа на зидовима манастира као својеврсним доказом присутности, прелазом на иконографско приказивање светитеља, српских краљева и царева, те највећег православног храма (Св. Саве) чиме је записана једна историјска истина. Смењивање иконографских ликова са ликовима ишчезлих и истребљених народа (Индијанаца), је јединствено поређење и подсећање.

Повезивањем садашњости и прошлих историјских догађаја уметник нас води ка циљу, ка његовој снажној поруци која је у случају Андреја Тишме увек и надасве динамична и интензивна. Смењивањем иконичких знакова/записа са географским пределима Косова и Србије где се манастири и цркве налазе, комбиновањем са историјским чињеницама (Бајазит сече главу српском јунаку Обилићу) уметник нас активно укључује у свој рад.

Визуелни приказ пања као симбола усековања, са уништеним манастирима из 12. и 13. века, те кретање визуелних знакова  обележја КФОР-а, НАТО пакта, UÇK (ОВК) преко постојећих оштећених културних споменика симболички указује на узрок и кривца.

Да ли Срби опет преживљавају и доживљавају усековање? Питање је на које уметник жели да дâ одговор и успева да нас подстакне да и ми сами то учинимо.

После сваког усековања долази ускрснуће!

На Растку објављено: 2007-12-30
Датум последње измене: 2007-12-30 17:31:50
 

Пројекат Растко / Књижевност / Сигнализам