Пројекат Растко - Библиотека српске културе на интернету

Felix Naissus kao Phoenix Photographicus

Предговор 5. изложбе фотографија, Ниш 2001.

Милинко Стефановић
2001
Фотографија

Када се жири, једне узорно организоване фотографске изложбе, нађе пред одлуком да награди, најпре, најуспешније ауторске колекције, а пред њим је петнаест изванредних колекција, тада коначну одлуку треба прихватити, пре свега као став жирија. Надам се и очекујем да ће публика радо прихватити снажно и сигурно наметнут ауторски избор тема које ће остати печат ове изложбе: Пејзаж и поетизовани акт.

Узалуд ће бити примедбе стручне критике да је највећи број ових фотографија могао бити актуелан и пре двадесет пет, али и кроз двадесет пет година. Јер, недостаје им ововременост, елементарна документарност као основна бит сваке фотографије над којом се очекује да аутор естетизује и артикулише сопствени став.

Узалудне, јер су поруке аутора јасне: Овај и овакав живот има потребу да се оплемени ванвременским темама и поетизованом лепотом.

Ако то могу и умеју да фотографски зрело учине млади аутори, као на овој изложби, то је више него довољно за један упечатљив доживљај и свакако културни догађај.

Нешто слично нисам видео ни као члан жирија, ни као аутор у неколико протеклих година. У оваквом тематском и младалачком окружењу, свеже и снажно је деловала и трећенаграђена лајф-колекција Д. Меденице, са новим беспрекорно урађеним изложбеним копијама које указују на обавезујуће поштовање и организатора и публике од стране аутора. И жири је, скоро од почетка до краја доследно поштовао овакав гест кроз целу изложбу, са свесним ставом да су данашње изложбе, па и ова, пре свега један могући пресек савременог стваралаштва, али и са елементарним занатским захтевом сваке нове поставке: Старо рухо старих фотографија треба оставити у личној архиви да сачека неку ретроспективу.

Изузетно достојна пажња организатора према пристиглим радовима, јасни циљеви које желе постићи овом изложбом, недвосмислено артикулисано очекивање да им жири у том прегнућу стручно и одговорно помогне, а потом доследно и до краја ничим нарушена пуна слобода у избору и одлучивању дају ми право да пренесем једногласан став жирија: Ово жирирање је за нас био празник у част фотографије!

Ако су (а, јесу) млади организатори до сада учили од других, сада су стасали да са другима стоје, најскромније речено - равноправно, али са сигурношћу да су њихова искуства драгоцена и за друге. Сигуран сам да је у свему немерив утицај и стално присуство два врхунска професионалца, уметника, али изнад свега несебична учитеља у клубу Филмске омладине Ниш: Миодрага Миладиновића и Ивана Радовића.

Спој њиховог искуства и жар младалачког прегалаштва, дају основу мојем сазнању назначеном у наслову: Нишлије су васпоставиле најлепше узоре стручно-организационог рада на здравим основама сопствених стваралачких и организационих снага, а себи примереним искуствима других, да са ведрином можемо препоручити новокомпоновани новолатински говор као (не)моћно средство објашњења ове изложбе. Хвала им да су тај дар подарили пре свега својим суграђанима, али и свим ауторима из Фото савеза Југославије који су томе допринели.

 

02.10.2001. године, у Нишу

Милинко Б. Стефановић, МФФСЈ,
председник ФСЈ